Komen investeringen nog op tijd ?
In een budget vallen vooral de geplande investeringen op, en die zorgen dan ook voor de meeste discussie. Welke wegenwerken en andere projecten worden er voorzien, en vooral : wanneer ?
Bij het budget zit zoals elk jaar een meerjarenplanning voor de investeringen, maar met de verkiezingen in het vooruitzicht wees Tom Bevers (N-VA/PLE) op een probleem : wat dit schepencollege plant in 2014 of later is niet erg relevant, daarover hebben ze niets meer te zeggen. Zelfs 2013 is op het randje, al kunnen ze dan op zijn minst nog op de planning worden beoordeeld. Zo stond de heraanleg van Over d’Aa in 2014 in het lijstje, tot ontevredenheid van Kevin Ooye (N-VA/PLE), die vindt dat hier dringend werk van moet worden gemaakt. Philip Peeters (Groen!) vond het dan weer tijd om de Watermolenstraat aan te pakken. Burgemeester Van Tichelt (CD&V) kon beiden een stukje tegemoetkomen : de heraanleg van Over d’Aa en Watermolenstraat komt in één pakketje op het programma voor 2013, de planning kan dus al starten.
Tom Bevers wees ook op de noodzakelijke heraanleg van de hele stationsomgeving. Van Tichelt antwoordde dat de samenwerking met de NMBS hierover alweer niet van een leien dakje loopt, maar bleek bereid om de planning ook hiervoor in 2012 al te starten en eventueel met De Lijn na te gaan wat er op korte termijn kan gebeuren. De vraag van Katrien Somers (N-VA/PLE) om een fietspad langs de hele Huybergsebaan aan te leggen, kende minder succes : ooit moet dat er wel komen, volgens Van Tichelt, maar het is niet voor de eerstkomende jaren. Bij de stemming kreeg N-VA/PLE hiervoor de steun van Open Vld, VB, Groen! en CD&V-raadslid Van Wezel, maar dat volstond niet. Geen fietspad, dus. Erik De Meyer (VB) tenslotte vroeg naar de voorziene heraanleg van Nolsebaan/Velodreef. Infrastructuurschepen Frans Schrauwen (CD&V) antwoordde dat dit dossier samenhangt met de eventuele aanleg van riolering in de weekendzone, wat het moeilijk maakt om snel knopen door te hakken.