Verkeersveiligheid : na zes jaar opnieuw dezelfde agenda
Op het vlak van verkeersveiligheid lijkt het nieuwe meerjarenplan als twee druppels water op het vorige : Essen-Centrum anders inrichten, fietspaden langs de Huybergsebaan en de Spillebeek, trage wegen… Hopelijk worden de engagementen nu wel gerealiseerd.
Dat er in het plan stond dat op het vlak van verkeersveiligheid alleen het “veiligheidsgevoel” moest verhogen, leverde bij Kevin Ooye (N-VA/PLE) enige verbazing op. Er gebeuren nog te veel verkeersongevallen in Essen. Gelukkig werd dat alvast aangepast, en worden op vraag van Bianca De Backer (N-VA/PLE) de ongevallen ook als indicator opgenomen in het plan. Infrastructuurschepen Brigitte Quick (CD&V) toonde zich verder ook optimistisch : een nieuw mobiliteitsplan moet leiden tot een herinrichting van Essen-Centrum, waarbij ook het Heuvelplein meer een pleinfunctie moet krijgen. De parkeerproblematiek kan in hetzelfde kader worden aangepakt, en hopelijk werkt de NMBS mee aan een betere stationsomgeving. Maar een concrete planning voor het mobiliteitsplan, waar De Backer om vroeg, bleef uit. En de herinrichting van het Sint-Jansplein als dorpsplein, een stokpaardje van raadslid Robin Jacobs (N-VA/PLE), is volgens burgemeester Van Tichelt (CD&V) zelfs uitdrukkelijk niet de bedoeling. Een mobiliteitsambtenaar, die bij alle werken de verkeersveiligheid in het oog moet houden, komt er ook niet, hoe hard Annemie Baeyaert (N-VA/PLE) en Tom Bevers (N-VA/PLE) er ook op aandrongen. Mobiliteit mag men niet alleen aan ontwerpers, ingenieurs en agenten overlaten vinden zij.