
Afsluiten Hemelrijk blijft omstreden
Het CD&V/Vooruit-schepencollege besloot in juli om de straat Hemelrijk met paaltjes af te sluiten ter hoogte van de Grensstraat. Een beslissing die in binnen- én buitenland heel wat vragen opriep, en die uiteraard ook in de gemeenteraad uitgebreid aan bod kwam.
Hemelrijkstraat, Hemelrijkweg, domein Hemelrijk, de straat die kortweg Hemelrijk heet… Soms zorgt het voor verwarring, maar de paaltjes zorgden er alvast voor dat iedereen eraan werd herinnerd dat “Hemelrijk” de straat is die van het viaduct langs Robotland en de Quarantainestallen naar de Grensstraat gaat. Of eerder : ging. Steff Nouws (CD&V) vroeg hoe de bewoners betrokken gingen worden bij de verdere besluitvorming. Joris Brosens (N-VA/PLE) had meer vragen. Zo vroeg hij waarom de straat versneld werd afgesloten, en of het niet logischer zou zijn geweest om te wachten op het nieuwe mobiliteitsplan. Hij vroeg hoe de ingreep zou worden geëvalueerd en hoe deze zou worden afgewogen tegen andere oplossingen. Oplossingen die niet werden uitgetest, zoals het afremmen van de snelheid of de aanleg van een volwaardig fiets- en voetpad – wat overigens in de omgevingsvergunning van Robotland was voorzien. Brosens vroeg ook waarom de buurt vooraf niet bij de beslissing werd betrokken, terwijl het college anders de mond vol heeft over burgerparticipatie. Tenslotte wees hij erop dat alle opgevraagde adviezen negatief waren, maar volledig werden genegeerd.
Brigitte Quick (CD&V) antwoordde dat er veel sluipverkeer door Hemelrijk kwam, waarbij vaak ook aan hoge snelheid werd gereden. Zo vertelde een ontevreden Nederlander haar dat de straat de ideale verbinding vormt tussen Nispen en Huybergen, wat uiteraard niet de bedoeling kan zijn. Ze gaf aan dat een afzonderlijk fiets- en voetpad erg veel verharding zou vergen; bovendien moet de straat in de zone-30 terechtkomen, waarbij het principe geldt dat auto- en fietsverkeer gemengd worden. Het proefproject zal worden geëvalueerd, daarna volgt een discussie in de gemeenteraadscommissie Openbare Infrastructuur en Verkeer. Als er definitief tot een afsluiting wordt besloten, dan zal er een tractorsluis worden geplaatst. Wordt ongetwijfeld nog vervolgd…