Werkgroep organisatie
Tijdens voorgaande gemeenteraden zijn een aantal problemen en incidenten m.b.t. de dagelijkse werking van onze gemeente aangekaart en besproken. We verwijzen hierbij o.a. naar het meer dan gemiddelde personeelsverloop, de moeilijkheid om openstaande functies ingevuld te krijgen (enerzijds omwille van de actuele marktsituatie maar anderzijds ook omwille van de oorzaken gelinkt aan het vertrek van verschillende medewerkers en de reputatie als werkgever), de situatie m.b.t. de IT-verantwoordelijke en het recente besproken dossier van het SVK. Ook de resultaten van de tevredenheidsenquete van 2021 zijn een duidelijk signaal dat er één en ander schort.
De communicatie en de wisselwerking tussen de administratie, het college en bij uitbreiding de raad kunnen beter. We stellen voor om over de discussie over politieke of persoonslijke verantwoordelijkheden heen te stappen, en een beperkte werkgroep samen te stellen met als doel :
- Om in samenwerking met een extern expert een objectieve analyse te realiseren van de moeilijkheden die er bij een aantal diensten (geweest) zijn en de redenen waarom deze onzichtbaar konden blijven.
- Daaraan gekoppeld een actieplan op te stellen.
De werkgroep zou kunnen bestaan uit enkele leden van het college, enkele leden van de raad, de algemeen directeur, een expert, een vertegenwoordiger van IGEAN en één van Liantis.
Met dit voorstel hopen we een patstelling te doorbreken en te vermijden dat het personeels- en organisatiebeleid onnodig verder voorwerp wordt van politieke discussie.
De gemeenteraad van Essen geeft opdracht aan het college om een werkgroep op te richten om de problemen i.v.m. personeel en organisatie in kaart te brengen en een actieplan op te stellen.
Ingediend door