Verslagen en adviezen adviesraden
Sterke adviesraden dragen bij aan een degelijke besluitvorming. Een belangrijke voorwaarde daarbij is dat de informatie doorstroomt naar de personen die de beslissingen moeten nemen.
De voorbije jaren, en in de context van de overgang van het papieren naar het elektronische tijdperk, zijn daarbij een aantal erg verschillende regelingen ontstaan. Zo werd in de statuten van de adviesraden vastgelegd dat zij hun adviezen elektronisch bezorgen aan alle raadsleden, maar enkele wanneer het advies gevraagd werd door het schepencollege. Adviezen op eigen initiatief hoeven in principe niet te worden bezorgd. Art. 200 van het Gemeentedecreet bepaalt dan weer dat verslagen en einddocumenten van de adviesraden aan de gemeenteraad moeten worden bezorgd. In het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad staat dat de adviezen voor de raadsleden ter inzage moeten liggen.
Ook in de praktijk is alle uniformiteit zoek, zoals ook bij de voorbereiding van het strategisch meerjarenplan gebleken is.
Het eenvoudigste en meest werkbare is ongetwijfeld dat alle verslagen en adviezen van alle adviesraden
• op het op te starten extranet voor de mandatarissen worden geplaatst
• in afwachting daarvan telkens via e-mail aan alle raadsleden worden bezorgd
De gemeenteraad van Essen geeft opdracht aan het college om er in uitvoering van art. 200 van het Gemeentedecreet voor te zorgen dat alle verslagen en adviezen van alle gemeentelijke adviesraden via het extranet onverwijld aan alle raadsleden worden ter beschikking gesteld, en zolang dit extranet niet operationeel is naar alle raadsleden worden gemaild.
Ingediend door