Verkeerssituatie Sany Logistics
De heringebruikname van de voormalige gebouwen van DHL aan Over d’Aa maakt dat de Essense verkeersgebruiker opnieuw wordt geconfronteerd met de verkeersveiligheidsproblemen die we nog kennen van enkele jaren geleden. De frequentie van in- en uitrijdende vrachtwagens ligt inderdaad opnieuw hoog. Dit zorgt voor overlast en bovendien voor gevaarlijke situaties. Vooral voor de fietsers is de situatie erg onveilig : het gaat om een tweerichtingsfietspad, het zicht voor de chauffeurs is niet perfect en bovendien kennen ze niet allemaal noodzakelijk de verkeerstoestand daar.
Het is duidelijk dat een oplossing op lange termijn afhankelijk is van de uiteindelijke bestemming van het terrein. Wanneer er ook in de toekomst veel transport zou plaatsvinden, wat wellicht bij de gewenste omvorming tot KMO-zone het geval zou zijn, wordt best naar een oplossing ten gronde gezocht. Zo kan een uitrit langs de achterzijde of een ingrijpende herinrichting van Over d’Aa worden overwogen (waarbij het fietspad eventueel aan de andere kant van de weg zou kunnen terechtkomen). Het staat immers vast dat op dit ogenblik Over d’Aa ten gronde ongeschikt is om veelvuldig vrachtverkeer te verwerken.
Maar ook op kortere termijn moet er absoluut worden ingegrepen. Wellicht biedt het aanbrengen van verkeerslichten voor fietsers een oplossing : bij een naderende vrachtwagen zouden deze op rood kunnen springen, zodat de fietser weet dat er voorrang moet worden verleend. Ook voor de vrachtwagens die de uitrit verlaten kunnen lichten worden geplaatst, zodat deze pas door kunnen rijden wanneer de fietsers stilstaan. Zeker voor de kinderen die gebruik maken van het fietspad zijn dergelijke verkeerslichten ongetwijfeld veel efficiënter dan waarschuwingsborden allerhande.
De gemeenteraad van Essen :
1. Stelt vast dat veelvuldig vrachtverkeer op Over d’Aa en het in- en uitrijden vanuit het bedrijf Sany Logistics hinder en onveiligheid veroorzaakt.
2. Beslist dat op langere termijn naar een oplossing ten gronde moet worden gezocht, waarbij vrachtverkeer in Over d’Aa wordt vermeden of de straat zo wordt ingericht dat het veilig kan worden verwerkt.
3. Geeft opdracht aan het schepencollege om op korte termijn maatregelen voor te stellen om de veiligheid van de fietsers te verbeteren, waarbij de mogelijkheid van het plaatsen van verkeerslichten moet worden onderzocht.
Ingediend door