Verkeersafwikkeling Vlaamse Poort (bis)
Op 30 september 2006 overhandigden een aantal buurtbewoners van het project “Vlaamse Poort”, de nieuwe wijk die in aanbouw is tussen Molenakkerstraat en Stationsstraat, een petitie aan het gemeentebestuur. Daarvoor kregen ze ook de steun van het Sint-Jozefinstituut.
Op 12 februari antwoordde het schepencollege, na advies van de politie, op de petitie. Daarbij werden een aantal positieve maatregelen aangekondigd : de inrichting van de nieuwe wijk als woonerf en de herinrichting van de Molenakkerstraat.
De kern van het voorstel van de buurtbewoners was echter anders : het ging erom enkel een inrit voor de wijk te voorzien via de Molenakkerstraat en een uitrit via de Stationsstraat.
Een voorstel in die zin werd door ons ingediend en kort besproken op de gemeenteraad van februari. Daar bleek echter dat wij geen inzage hadden gehad in het volledige advies van de politie. Zodat de raad besliste akte te nemen van het voorstel in afwachting van de terbeschikkingstelling van het volledige advies.
Het advies van de politie geeft inderdaad de voorkeur aan de inrichting zoals in de plannen voorzien, met een dubbele in- en uitrit (Stationsstraat en Molenakkerstraat), op voorwaarde dat er een woonerf wordt gemaakt van de nieuwe wijk, of indien er wordt gewerkt met een doorlopend trottoir. Het advies is echter niet negatief over de enkele in- en uitrit (wel over de inrichting van de Molenakkerstraat als eenrichtingsstraat – maar dat is uitdrukkelijk niet onze bedoeling). Deze optie wordt als tweede beste naar voren geschoven.
Ondertussen blijkt uit briefwisseling tussen het gemeentebestuur en Vlaamse Poort dat deze laatste niet bereid is iets aan de inrichting te veranderen. Het voorgestelde woonerf is dus onmogelijk, hoewel dit aan de buurtbewoners reeds werd toegezegd in de vermelde brief. Ook de doorlopende troittors zijn omwille van de houding van Vlaamse Poort onmogelijk.
Hieruit kunnen we enkel besluiten dat voor de eerste keuze van de politie de randvoorwaarden niet vervuld zijn, zodat opnieuw naar de tweede keuze moet worden gekeken. Bij een enkele in- en uitgang lijkt het aangewezen om de inrit te voorzien langs de Molenakkerstraat, en de uitrit langs de Stationsstraat, omwille van de parking, de inritten van de ondergrondse verkeersgarages en de verkeerssituatie in de Molenakkerstraat.
Dat kan door een doorgangsverbodsbord te plaatsen voor wie uit de Stationsstraat de wijk inrijdt, voorbij de parking. Wie op de parking wil, kan dus nog steeds via de Stationsstraat binnenrijden, en dat geldt ook wie naar de nieuwe parkeerplaatsen in het project wil (en bovendien zou ook de te realiseren achtertoegang voor de bewoners van de Molenstraat mogelijk blijven vanuit de Stationsstraat). De doorgang aldaar is overigens voldoende breed, zoals de foto’s hiernaast aantonen.
Aan de andere kant, langs de Molenakkerstraat, zou het uitrijden uit de wijk verboden worden.
Een dergelijke verkeersinrichting met enkele in- en uitritten doet wellicht geen parkeerplaatsen verdwijnen aangezien de huidige parking in de Stationsstraat (langzaam) verkeer in twee richtingen toelaat – op termijn kan aan bijkomende parkeerplaatsen op de naastgelegen terreinen worden gedacht waardoor de toegangsweg wat verbreed zou kunnen worden. De parking wordt ook niet onhaalbaar druk met de door de politie ingeschatte extra uitrijdende verkeersbewegingen van 59 per dag. Ook de relatieve impact op de verkeersstromen in de Stationsstraat zou beperkt blijven. De Stationsstraat is in elk geval een drukke straat en bovendien zouden de meeste auto’s vanuit de wijk toch op één of andere manier in de Stationsstraat terechtkomen. De Molenakkerstraat is echter geen drukke straat en hoeft dat ook niet te worden.
Deze inrichting is ongetwijfeld ook de beste oplossing voor het kruispunt Hofstraat-Molenstraat-Molenakkerstraat waar er een zeer intensief fietsverkeer is, omwille van de nabijgelegen scholen. Bovendien is het op termijn de bedoeling een fietsverbinding te realiseren via het Statieboske, zodat het van groot belang is om onnodige autodrukte in de Molenakkerstraat te vermijden.
Het is duidelijk dat Vlaamse Poort hier op dit ogenblik niet aan wenst mee te werken en het project zal opleveren zoals voorzien, met paaltjes die de bestaande parking afsluiten. Nadat het gemeentebestuur de verantwoordelijkheid voor de weg heeft overgenomen, ontstaat echter een andere situatie. In plaats van de paaltjes een beetje te verplaatsen (om de nieuwe parkeerplaatsen in de bestaande parking te incorporeren), kan dan tot de inrichting van de wijk in de zin van ons voorstel worden overgegaan.
Bij de vooropgestelde herinrichting van de Molenakkerstraat moet volgens ons overigens in de eerste plaats aandacht worden besteed aan de bocht, waar de afbakening tussen de rijweg en de parkeerstrook door middel van een duidelijke witte lijn die de bocht aangeeft zou kunnen worden verduidelijkt. Daarnaast zou het midden van de rijweg ook kunnen worden aangeduid.
De gemeenteraad van Essen besluit :
1. De nieuwe wijk die tot stand komt via de realisatie van het project Vlaamse Poort in Molenheiken, zal na de oplevering ervan voor het autoverkeer enkel toegankelijk worden gemaakt vanuit de Molenakkerstraat en zal enkel een uitgang kennen via de Stationsstraat. Daartoe wordt de parking in de Stationsstraat, aangevuld met de nieuwe parkeerplaatsen, niet afgesloten voor wie vanuit de nieuwe wijk komt, maar wordt de inrit in de wijk vanuit de parking verboden. De parking blijft toegankelijk vanuit de Stationsstraat.
2. In de Molenakkerstraat worden de bocht en de beide rijvakken d.m.v. witte lijnen duidelijker aangegeven.
3. Er zal opnieuw een brief naar de buurtbewoners worden gestuurd om duidelijk te maken dat de situatie na de eerste brief van 16 februari zodanig gewijzigd is dat de informatie die daarin stond niet meer klopt, waarbij ze ook zullen worden geïnformeerd over de nieuwe geplande inrichting.
Ingediend door
Willy Hoppenbrouwers (Open Vld)