Variabele zone-30
Essen voerde het voorbije jaar een zone-30 in aan zowat alle schoolomgevingen. Dat is uiteraard zeer zinvol, maar buiten de schooluren is het op een aantal plaatsen een onnodige maatregel. Daardoor wordt ook het draagvlak ervan bij de automobilisten ondergraven : een snelheidsbeperking die als onzinnig wordt aangevoeld, zal minder goed worden gerespecteerd.
Daarvoor is nochtans een eenvoudige oplossing beschikbaar : werken met variabele (oplichtende) borden, die enkel tijdens bepaalde uren een beperking tot 30 km/u opleggen. Dat gebeurt in zeer veel gemeentes en is overigens perfect wettelijk, in tegenstelling tot wat in de gemeenteraad reeds herhaaldelijk werd gesuggereerd.
Overigens werden terzake in de loop van 2005 wetgevende initiatieven aangekondigd, maar het is duidelijk dat deze op de achtergrond zijn geraakt en het geen zin heeft hierop te wachten. Variabele borden zullen trouwens in elk geval toelaten een specifiek op de Essense realiteit afgestemd beleid te voeren (activering bij een schoolfeest op zondag, desactivering op eigen vakantiedagen van de school…) en zijn dus alleszins de beste oplossing.
De gemeenteraad van Essen :
1. Besluit dat alle nieuwe borden “zone 30” in de schoolomgevingen in principe variabele borden zullen zijn.
2. Geeft het schepencollege opdracht om na te gaan welke bestaande borden voor vervanging door een variabel bord in aanmerking komen en daarvoor de nodige kredieten uit te trekken in de begroting voor 2007.
3. Geeft het schepencollege opdracht om alvast de borden in de Moerkantsebaan (ter hoogte van de St.-Jozefsschool) te vervangen door variabele borden, en dit vóór het begin van het nieuwe schooljaar.
Ingediend door