Tussentijdse financiële rapportering
De gemeenteraad hecht veel belang aan de opvolging van het financiële beleid van onze gemeente. Voor de bespreking van het budget worden telkens twee dagen uitgetrokken, en de bespreking ervan –evenals die van de rekening– worden voorafgegaan door goed gestoffeerde vergaderingen van de commissie financiën. Hoewel de meningen over de richting die het beleid uit moet gaan kunnen verschillen, is wellicht iedereen het erover eens dat duidelijke en tijdige informatie van groot belang is.
Bovendien heeft de ervaring van de voorbije jaren aangetoond dat de gemeenteraad erbij gebaat zou zijn om de evolutie van de budgetten doorheen het jaar korter te kunnen opvolgen. Het grote verschil tussen begroting en rekening maakt het immers erg moeilijk om de beschikbare financiële ruimte in te schatten. Ook de uitvoering van de investeringen is een beetje een zorgenkind, zoals door alle fracties bij de bespreking van het budget voor 2009 werd aangehaald.
Het gemeentedecreet legt aan de financieel beheerder (de nieuwe benaming voor de ontvanger) op om minstens driemaandelijks aan de gemeenteraad een rapport voor te leggen met “minstens een overzicht van de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole, alsook de evolutie van de budgetten”. Vooral dit laatste is van groot belang om ervoor te zorgen dat de raad tijdig kan bijsturen en ook een beeld krijgt van de beschikbare ruimte voor bijkomende maatregelen, indien die wenselijk zouden zijn. De toelichting bij het decreet onderlijnt dit ook : “Aangezien het rapport gebald moet zijn zal de financieel beheerder vermoedelijk gebruik maken van de techniek van management by exception. Hierbij wordt enkel gerapporteerd hetgeen abnormaal is, niet in overeenstemming met wat gevraagd of ingeschat werd. Als we dat vertalen naar de budgetten zullen enkel die budgetten in het rapport voorkomen die niet geconsumeerd worden zoals ingeschat. Het kunnen bijvoorbeeld budgetten zijn die te snel worden aangewend of die helemaal of niet in verhouding van de verwachtingen worden aangewend. Bij de evolutie van de budgetten zal het budget ook in verhouding gesteld worden met de realisatie van gevraagde resultaten.”
Bovendien voorziet het gemeentedecreet dat minstens elke zes maanden moet worden gerapporteerd over de voorafgaande controle van de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen. Deze rapportering, die eerder een formeel karakter heeft, kan wellicht zeer beperkt worden gehouden en aan de driemaandelijkse rapporten worden toegevoegd.
Tot op heden worden deze rapporten niet opgemaakt in onze gemeente. Dit voorstel beoogt daarom de betrokken bepalingen van het gemeentedecreet te activeren. Het komt de gemeenteraad ook toe om indien gewenst aan te geven waaraan het driemaandelijks rapport minimaal aandacht zou moeten besteden –in uitbreiding of ter verduidelijk van de decretale bepalingen–, al behoudt de financieel beheerder altijd de vrijheid om er zelf zaken aan toe te voegen. Het is daarom aangewezen om het eerste rapport dat zal worden neergelegd te bespreken in de commissie financiën. Die kan dan oordelen hoe de rapporten door de gemeenteraad zullen worden behandeld (kennisname op de raad, bespreking in de commissie…) en of het aangewezen is bijkomende richtlijnen uit te werken voor de opstelling ervan.
De gemeenteraad van Essen :
1. Geeft opdracht aan de financieel beheerder om in uitvoering van art. 165 en art. 166 van het gemeentedecreet respectievelijk driemaandelijks en zesmaandelijks te rapporteren en aldus ten laatste op 31 maart 2009 een eerste driemaandelijks rapport overeenkomstig art. 165 en ten laatste op 30 juni 2009 een zesmaandelijks rapport overeenkomstig art. 166 aan de raad over te maken.
2. Beslist dat de commissie financiën zich na ontvangst van het eerste driemaandelijks rapport zal buigen over de wenselijke invulling van de toekomstige rapportering en over de manier waarop de rapporten door de raad zullen worden besproken.
Ingediend door