Planning zoutstrooien
Voor het tweede jaar op rij worden we met een strenge winter geconfronteerd. Dat gaat onvermijdelijk gepaard met verkeersmoeilijkheden. Uiteraard is het niet mogelijk om alle moeilijkheden te voorkomen door zout te strooien en/of sneeuw te ruimen. Bovendien moet in de eerste plaats de inzet van de technische diensten en van de landbouwers die werden ingeschakeld worden onderlijnd : zij verdienen alle waardering. Anderzijds is het wel duidelijk dat een meer planmatige aanpak tot nog betere resultaten kan leiden.
Wanneer het gemeentebestuur ’s ochtends wordt verwittigd dat de wegen er glad bijliggen, wordt tegen 6u het personeel van wacht opgeroepen en wordt gestart met strooien. Daarvoor wordt gewerkt met een lijst van straten die de hoogste prioriteit hebben, en een tweede lijst van straten die daarna aan de beurt komen. Voor de overige straten en de fietspaden zijn geen prioriteiten vastgelegd. Het is nochtans belangrijk om vast te leggen in welke straten principieel wel en in welke principieel niet wordt gestrooid. Voor de fietspaden is het essentieel dat ervoor gezorgd wordt dat de belangrijkste fietspaden naar de scholen tegen 8u berijdbaar zijn.
Bovendien wordt in principe niet preventief gestrooid. Dat is ook niet altijd zinvol, maar in een aantal gevallen kan het wel bijdragen tot het vrijhouden van de wegen. De vooropgestelde samenwerking met MeteoServices Forecasting kan daarvoor mogelijk een oplossing bieden. Alleszins dient dit te worden onderzocht.
De samenwerking met de landbouwers is een positief initiatief. Wel lijkt een evaluatie aangewezen, ondermeer omdat niet alle landbouwers over het geschikte materiaal beschikken. Een meer structurele samenwerking, vastgelegd in een vorm van overeenkomst, is wenselijk. Daarbij kunnen dan ook afspraken worden gemaakt over het benodigde materiaal. Wellicht is een combinatie van samenaankoop door de landbouwers en gemeentelijke steun daarvoor aangewezen.
Ook de mogelijkheid om een gedeelte van de ruiming en zoutstrooiing uit te besteden dient te worden onderzocht.
Het komt de gemeenteraad uiteraard niet toe om dit gedetailleerd uit te werken, maar het is wel wenselijk dat de hoofdlijnen worden vastgelegd. Dit voorstel wil daartoe bijdragen.
De gemeenteraad van Essen geeft opdracht aan het schepencollege om de planning voor het zoutstrooien in de gemeente verder uit te werken en het resultaat hiervan aan de commissie openbare infrastructuur voor te leggen vóór 1 oktober 2010. Daarin dient ondermeer te worden aangegeven :
* in welke straten bij gladheid wel en in welke niet zal worden geruimd en/of gestrooid, nadat de straten uit de prioriteitenlijst zijn aangepakt
hoe ervoor gezorgd zal worden dat de belangrijkste fietspaden naar de scholen tegen 8u ’s morgens berijdbaar zullen zijn
* hoe de volledige prioriteitenlijst met alle straten en fietspaden er dan uit komt te zien
in welke omstandigheden preventief zal worden gestrooid en in welke omstandigheden het zoutstrooien reeds vóór 5u ’s morgens kan worden opgestart
* in welke mate de eigen diensten hiervoor kunnen instaan, en of een complementaire uitbesteding noodzakelijk is
* hoe aanvullend hierbij voor het ruimen en strooien van de Essense wegen structurele afspraken met de Essense landbouwers kunnen worden gemaakt en hoe ervoor zal worden gezorgd dat deze over aangepast materieel en strooizout kunnen beschikken.
Ingediend door