Overheveling sociale toelagen
Over de manier waarop de afstemming van het beleid van het OCMW en het gemeentebestuur best gebeurt, bleek op de installatievergadering van de gemeenteraad geen eensgezindheid te bestaan. Over de uiteindelijke doelstelling is de overeenstemming wellicht groter : het komt erop aan elk bestuur die zaken te laten doen waarin het best is.
Het OCMW heeft onmiskenbaar een grote expertise op het vlak van individuele hulpverlening, ook op financieel gebied. Vaak beschikt het over een brede kijk op de materiële en sociale toestand van de cliënten, zodat naar een optimale combinatie van geschikte instrumenten kan worden gezocht. Doorheen de jaren zijn er echter verschillende subsidies ontstaan vanuit het gemeentebestuur om aan bepaalde sociaal onwenselijke toestanden tegemoet te komen. Hoewel deze subsidies op zich ongetwijfeld verantwoord zijn, laat de versnippering van bevoegdheden niet toe om ze coherent, met kennis van zaken en desgevallend “op maat” in te zetten en om voor elk van de betrokkenen één dossier te hanteren.
Door deze situatie wordt een sociaal kwetsbaar cliënteel ook “van het kastje naar de muur” gestuurd. Een vergelijking van de lijsten van de begunstigden van de gemeentelijke toelagen en die van het OCMW leert immers dat het in een belangrijk aantal gevallen om dezelfde personen gaat (zo ontvangt bijvoorbeeld 1/3 van de begunstigden van de gemeentelijk toelage voor een personenalarmtoestel ook een toelage van het OCMW). De versnippering leidt er anderzijds wellicht ook toe dat een aantal mensen niet de toelage krijgen waarop ze recht hebben.
Enkele toelagen van respectievelijk gemeente en OCMW kunnen trouwens naadloos in elkaar worden geïntegreerd, om op die manier ook een belangrijke administratieve vereenvoudiging te realiseren. Meteen kunnen eventuele inconsistenties tussen de reglementen, die maken dat er wellicht personen uit de boot vallen, worden weggewerkt.
Bovendien wordt het schepencollege hiermee bevrijd van de taak om individuele dossiers terzake te beoordelen, waarbij dit overgaat naar de hierin gespecialiseerde OCMW-organen en waardoor het college meer tijd kan besteden aan de strategische uittekening van het beleid en de uitvoering ervan.
Tenslotte is de voorbije jaren ook de “drempel” naar het OCMW onmiskenbaar verlaagd. Het stigma dat er voor sommigen op kleefde is grotendeels weggewerkt, aangezien men nu bijvoorbeeld ook voor de aankoop van dienstencheques bij het OCMW terechtkan. Met de in het vooruitzicht gestelde integratie in een sociaal huis zal het drempelprobleem overigens wellicht helemaal tot het verleden gaan behoren.
Om “homogene bevoegdheidspakketten” te realiseren, stellen we dan ook voor om een aantal individuele toelagen over te hevelen naar het OCMW. Er is geen reden om hiervoor te wachten op het Lokaal Sociaal Beleidsplan : het betreft immers veeleer een zaak van goed beheer dan een beleidskwestie.
De gemeenteraad van Essen besluit :
* De bevoegdheid over de “toelage verplaatsingskosten mindervaliden”, de “toelage aanpassing blindencomputers”, de “toelage voor alarmtoestellen”, de “toelage gezinshulp”, de “sociaal-medische en pedagogische toelage” en de “huisvuilsubsidie incontinentie” wordt per 1/4/2007 overgedragen aan het OCMW.
* De overeenkomstige budgetten zullen bij de definitieve begrotingsopmaak voor 2007 aan het OCMW-budget worden toegevoegd.
* Aan het OCMW wordt gevraagd de reglementen voor deze toelagen ongewijzigd over te nemen voor het jaar 2007 en eventuele veranderingen of samenvoegingen van reglementen ten vroegste te laten ingaan op 1 januari 2008.
Ingediend door