Opwaardering Lijn 12
Enkele weken geleden is de ondergrondse Noord-Zuid-spoorverbinding in Antwerpen in gebruik genomen. Op 1 september 2007 start de pendel Brecht – Antwerpen. Binnen afzienbare tijd zal de HST niet langer over Lijn 12, maar over het HSL-spoor rijden. Vermoedelijk zal op hetzelfde ogenblik de Benelux-trein door Nederland afgeschaft worden of in Nederland tot Roosendaal beperkt.
Deze evoluties vormen voor de Essense spoorverbindingen kansen, maar ook bedreigingen.
De Noord-Zuid-spoorverbinding levert in principe tijdswinst op, op voorwaarde dat de dienstregelingen eraan worden aangepast. Het verdwijnen van de HST en de Beneluxtrein doet ook capaciteit vrijkomen op Lijn 12. Het gevaar bestaat echter dat deze vrijgekomen capaciteit wordt ingenomen door goederenverkeer en dat Lijn 12 niet langer als prioritaire lijn voor het reizigersverkeer beschouwd wordt. Met als gevolg dat de verbindingen met enerzijds Antwerpen/Brussel en anderzijds Nederland in plaats van te verbeteren, er nog verder op achteruit zouden gaan en de geluidsoverlast zou toenemen.
Om reizigers voor treinverkeer aan te trekken moet men inspelen op drie factoren: aanbod onder de vorm van frequentie en reistijd, prijs en comfort.
– Wat het aanbod betreft beperkt het treinaanbod zich in Essen tot 1 lokale trein per uur en 1 IR per uur op weekdagen. In weekends is er enkel de ene lokale trein per uur. In Wildert is er ook enkel de lokale trein. In de ochtendspits en de avondspits wordt dit treinaanbod aangevuld met telkens twee lokale P-treinen. Enkel de lokale trein rijdt door tot Roosendaal. De laatste trein uit Roosendaal richting Essen en Wildert vertrekt er om 22.34u. De laatste trein uit Antwerpen vertrekt om 23.45u.
– Omwille van het toepassen van het grenstarief is de prijs voor de verbinding met Roosendaal nog steeds veel te hoog.
– Qua comfort laat de kwaliteit van de ingezette treinstellen op de Lijn 12 fel te wensen over.
Het treinverkeer van en naar Essen en Wildert zou in de nabije toekomst op volgende terreinen vooruitgang moeten boeken:
– verkorting van de reistijd richting Antwerpen en Brussel, ondermeer door optimaal gebruik te maken van de potentiële tijdswinst van de nieuwe Noord-Zuidverbinding
– toename van het treinaanbod in Essen en Wildert. Een verdubbeling, zowel op weekdagen als tijdens de weekends, lijkt ons het haalbare streefdoel. Hierdoor zou er op weekdagen gedurende de dag in Essen een kwartierfrequentie ontstaan richting Antwerpen en een halfuurfrequentie richting Roosendaal. In Wildert zou er in beide richtingen een halfuurfrequentie tot stand komen. De verdubbeling tijdens het weekend gebeurt bij voorkeur door de invoering van een IR.
– de L – trein richting Antwerpen laten doorrijden richting Brussel als IC
– een IR – of L – trein richting Roosendaal laten doorrijden tot Den Haag en Amsterdam als IC
– verlating van de laatste trein tot 1u. van zondag tot donderdag en tot 2u. op vrijdag en zaterdag
– het inzetten van meer comfortabele treinstellen op Lijn 12
– verdere daling van het grenstarief, meer in het bijzonder door Roosendaal voor de tariefzetting te beschouwen als een binnenlandse halte, zoals voorzien in het beheerscontract met de NMBS
De gemeenteraad van Essen draagt het schepencollege op om :
* ter verwezenlijking van deze voorstellen op relatief korte termijn contact op te nemen met de NMBS en de gemeenteraad hieromtrent op de hoogte te houden
* eveneens contact op te nemen met belanghebbende partijen die de verwezenlijking van deze voorstellen mede zouden kunnen ondersteunen: de gemeentebesturen van Roosendaal, Kapellen, Kalmthout en het districtsbestuur van Ekeren, het provinciebestuur van Noord-Brabant, de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers en hun Nederlandse zusterorganisatie Rover.
Ingediend door
Ludwig Caluwé (CD&V)
Cis Dictus (sp.a)