Nieuw organigram gemeentebestuur
Bij de opmaak van het Strategisch Meerjarenplan werd beslist om ook het organigram van het gemeentebestuur aan te passen. Tot op vandaag werd hiermee geen vooruitgang gemaakt. Een nieuw organigram is nochtans nodig om de werking te optimaliseren en om de uit de hand lopende personeelskosten binnen te perken te houden.
Dit organigram vertrekt van de volgende uitgangspunten :
1. Dit is het organigram waarnaar gestreefd wordt. De huidige personeelsleden blijven allemaal in dienst en behouden hun niveau. Het organigram wordt geleidelijk gerealiseerd bij aanwervingen.
2. De integratie van gemeentebestuur en OCMW wordt nog niet volledig doorgevoerd, maar het organigram loopt er wel al op vooruit.
3. Het aantal hiërarchische niveaus wordt beperkt tot twee : de secretaris en de diensthoofden. Daarop zijn twee uitzonderingen : de groencel en de technische cel hebben elk een ploegbaas.
4. De afdelingshoofden verdwijnen, en ook de volgende leidinggevende niveaus : coördinator technische dienst, hoofd schoonmaakdienst.
5. Hoewel het aantal hiërarchische niveaus wordt beperkt, blijven er natuurlijk niveauverschillen binnen een dienst mogelijk : voor bepaalde taken zijn er specialisten nodig. Het is daarbij niet uitgesloten dat een expert in de dienst hoger ingeschaald wordt dan het diensthoofd.
6. Binnen de diensten worden de taken door het diensthoofd verdeeld en gecombineerd. We stappen af van het principe één taak = één persoon.
7. Het MAT bestaat uit de secretarissen, de financieel beheerders, het diensthoofd communicatie, het diensthoofd interne zaken en één diensthoofd per cluster. De diensthoofden van de clusters kiezen deze zelf.
8. De twee financieel beheerders krijgen elk een specialisatie : één leidt het eigenlijke financiële beheer, de andere wordt verantwoordelijk voor interne audit.
9. Binnen de cluster vrije tijd wordt de administratieve ondersteuning gegroepeerd. De eigenlijke dienst bestaat enkel nog uit het diensthoofd.
10. De uitleendienst valt onder de dienst openbare infrastructuur. De volledige afhandeling voor de verenigingen gebeurt aan het loket van de dienst vrije tijd.
11. Uit een vergelijking met de buurgemeenten blijkt dat er op termijn ruimte is voor het verminderen van het aantal personeelsleden in :
• De administratieve ondersteuning van de cluster vrije tijd
• De functie welzijn (samenwerking met OCMW)
• De dienst burgerzaken
• De technische cel (in de zomer op te vangen met jobstudenten)
• De cel groenbeheer (in de zomer op te vangen met jobstudenten)
• De dienst ruimtelijke ordening
12. Intergemeentelijk wordt een specialist aangeworven als :
• Subsidieambtenaar (uitzoeken subsidies op bijv. Europees niveau)
• Mobiliteitsambtenaar
13. Op die manier kan de vereenvoudiging jaarlijks een besparing opleveren van meer dan 250.000 EUR op.
Bijlage : organigram en vergelijkende tabel
De gemeenteraad van Essen geeft opdracht aan het schepencollege om op basis van de uitgangspunten uit dit voorstel, de vergelijkende tabel en het schematische organigram een definitief voorstel van organigram uit te werken en in juni 2015 aan de raad voor te leggen.
Ingediend door