Fietstunnel Veldweg
In het nieuwe meerjarenplan 2014-2019 van onze gemeente is veiligheid één van de drie prioritaire doelstellingen. Essen is een fietsvriendelijke gemeente en ons fietspadennetwerk breidt alsmaar uit, denken we aan de realisatie van het fietspad Moerkantsebaan en de fietsostrade.
Omdat veiligheid bovenaan ons lijstje staat willen we graag samen, het fietsentunneltje aan de Kerkstraat/Spoorwegstraat/veldweg onder u aandacht brengen. Het tunneltje wordt momenteel veelvuldig gebruikt, vooral door schoolgaande kinderen. Het nieuwe toekomstige fietspad langs de Moerkantsebaan zal het gebruik nog doen toenemen.
De inrichting van het tunneltje is verouderd en zelfs gevaarlijk. De hellingsgraad van de tunnel en de scherpe hoeken van 90° zijn niet meer conform met de veiligheidsnormen die nu gelden. Menig kind is hier al tegen de muur gebotst. Regelmatig heeft het tunneltje te kampen met wateroverlast, losliggende roosters, slechte verlichting, kortom het tunneltje heeft zijn beste tijd gehad. Ondanks zijn ouderdom blijft het zijn dienst bewijzen als verbinding tussen centrum en Heikant/Hoek, maar naar veiligheid toe zijn hier dringende maatregelen nodig.
Concreet stellen we twee opties voor, deze zouden de doorsteek veel veiliger maken en toegankelijkheid verbeteren voor iedereen, rolstoelgebruikers, ouders met buggy’s…
Optie 1: Een nieuwe fietstunnel die rechtstreeks en rechtdoor van de Moerkantsebaan tot aan de Kerkstraat loopt, technisch bekijken/onderzoeken. Hierdoor verdwijnen de hoeken van 90°, krijgt men een open vormgeving en creëert men een groter gevoel van sociale veiligheid. De hellingsgraad wordt serieus verlaagt en men krijgt een snelle en vlotte doorgang.
Optie 2: De huidige doorgang wordt behouden en in ruimte verdubbeld, hierdoor nemen de bochten in scherpte af. De toegang wordt aan de zuidzijde verlegd van de Spoorwegstraat naar de Veldweg met ingang tegenover Kleine Veldweg. Aan de noordzijde wordt de toegang doorgetrokken tot aan de viaduct. Onder de viaduct komt een box doorgang zoals bij de viaduct Wildert zo kan de tunnel direct aansluiten bij het nieuwe fietspad aan de Moerkantsebaan. De langere aanloop garandeert een veel kleinere hellingsgraad. Doordat de bochten worden afgerond en de hellinggraad wordt verlaagd krijgt men een veilige S vorm, tegenover de nu bestaande scherpe en onveilige U vorm.
De gemeenteraad geeft opdracht aan het schepencollege om in samenspraak met de bevoegde instanties (NMBS en politie) de huidige toestand van het tunneltje te herbekijken in het licht van meer comfort en veiligheid en een grondige renovatie door te voeren. Omdat dit een erg technische kwestie is waarbij bovendien de NMBS zijn fiat moet geven en misschien zelfs voor een deel van de kosten moet opdraaien vragen wij deze twee opties op hun technische haalbaarheid aan de betrokken instanties (NMBS, politie) voor te leggen en ons de resultaten mee te delen.
Ingediend door
Brigitte Van Aert (CD&V)