Amendementen reglement tegemoetkoming schade verenigingen n.a.v. corona
Amendementen in rood
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 30 juni 2020 m.b.t. de delegatie die werd verleend aan het college van burgemeester en schepenen m.b.t. het toekennen van corona-tegemoetkomingen aan verenigingen;
Overwegende dat de corona-crisis de verenigingen zwaar treft in hun werking en het lokaal bestuur deze verenigingen op de best mogelijke manier wil ondersteunen;
Overwegende dat het gemeentebestuur reeds de verenigingen in hun praktische werking en bij de heropstart ondersteunt via o.a. de startpakketten;
Overwegende dat het gemeentebestuur reeds de verenigingen financieel ondersteunt door het vervroegd uitbetalen van de subsidies voor werkjaar 2020-2021 en het toestaan van renteloze leningen aan verenigingen die een aanvraag hiertoe indienen;
Overwegende de bevraging van de noden van de verenigingen en de bespreking hiervan in de task force voor verenigingen;
Overwegende dat de volledige impact nog niet voor elke vereniging duidelijk is op dit moment, maar de financiële ondersteuning alvast voorop gesteld kan worden;
Overwegende dat de verenigingen de geleden schade nog in kaart moeten brengen;
Overwegende dat op basis van het aangehaalde gemeenteraadsbesluit van 30 juni 2020 door het college van burgemeester en schepenen een reglement werd vastgelegd;
Overwegende dat het evenwel noodzakelijk blijkt om enkele verduidelijkingen aan het reglement aan te brengen om de toepassing ervan te vergemakkelijken;
Overwegende dat gezien de onvoorspelbaarheid van de verdere evolutie van de maatregelen in het kader van de corona-crisis de delegatie die werd verleend voor verdere aanpassingen aan dit reglement best behouden blijft en het raadsbesluit van 30 juni 2020 dus niet dient te worden ingetrokken;
Gehoord de toelichting door …;
Art. 1 Het gemeentebestuur van Essen engageert zich om een deel van de nettoschade op zich te nemen die verenigingen geleden hebben naar aanleiding van de maatregelen die werden genomen in het kader van de coronacrisis.
Art. 2 Onder nettoschade wordt verstaan:
De inkomsten die verenigingen zijn misgelopen omwille van de coronamaatregelen + de extra uitgaven die verengingen hebben moeten maken omwille van de coronamaatregelen – de uitgaven die niet werden gedaan naar aanleiding van diezelfde coronamaatregelen.
Art. 3 Onder misgelopen inkomsten worden verstaan:
Inkomsten die een vereniging in een normaal werkjaar zou hebben verdiend, maar die omwille van de coronamaatregelen niet konden worden verdiend. Die inkomsten kunnen onder andere volgende zaken omvatten:
- De inkomsten van afgelaste activiteiten zoals voorstellingen, wedstrijden, fuiven, restaurantdagen, benefietavonden, ophalingen, etc.;
- De inkomsten van deur aan deur verkopen;
- De huurinkomsten van de verhuur van eigen infrastructuur, materiaal, etc..;
- Misgelopen sponsorgelden, …;
- …
Onder extra uitgaven worden verstaan:
Kosten die enkel in het kader van de coronamaatregelen werden gemaakt en onder normale omstandigheden niet gemaakt hadden moeten worden. Die kosten kunnen onder andere volgende zaken omvatten:
- De aankoop van persoonlijke beschermingsmiddelen (alcoholgel, mondmaskers, spatmaskers, etc.);
- De aankoop of huur van materiaal specifiek in het kader van de coronamaatregelen (nadarhekken, sanitaire voorzieningen, etc.);
- De huur van infrastructuur specifiek in het kader van de coronamaatregelen (grotere zalen, extra tenten, etc.);
- …
Onder uitgaven die niet werden gedaan, worden verstaan:
De uitgaven die een vereniging in een normaal werkjaar zou hebben gemaakt, maar die wegens de coronamaatregelen niet werden gemaakt. Deze uitgaven kunnen onder andere volgende zaken omvatten:
- Kosten met betrekking tot activiteiten die niet door konden gaan: kosten van trainers, tickets, materiaal, consumpties, etc.;
- Verwarmings-, water- en elektriciteitskosten van gebouwen die minder/niet werden gebruikt;
- Huurkosten van infrastructuur, materiaal, etc. die niet werden gemaakt;
- ….
Art. 4 Alle verenigingen die voornamelijk actief zijn in de gemeente Essen kunnen gebruik maken van deze tegemoetkoming. Verenigingen die in het vorige werkjaar subsidies ontvingen, moeten niet aantonen dat ze voldoende activiteit hebben om in aanmerking te komen. Andere verenigingen moeten dit wel aantonen. Dat kan onder meer door te wijzen op hun activiteit in het kader van een koepelvereniging (een liga, een verbond…) dat zelf wel subsidies ontving.
Art. 5 Verenigingen kunnen een eerste tegemoetkoming ontvangen door een schadedossier in te dienen voor nettoschade geleden in de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 augustus 2020.
Op basis van de ingediende dossiers zal een deel van het beschikbare budget vervolgens tussen hen worden verdeeld.
Een tweede tegemoetkoming kan worden ontvangen op basis van een schadedossier, voor de periode van 1 september tot 31 december 2020.
Art. 6 Het schadedossier bestaat uit volgende documenten:
- Ingevuld formulier met contactgegevens;
- Bewijs van afgelasten activiteiten, verhuringen, etc.;
- Bewijs van de geraamde winst van de afgelaste activiteiten (op basis van voorgaande edities);
- Bewijs van uitgaven die niet werden gedaan;
- Bewijs van eventueel gemaakte extra kosten.
Art. 7 De schadedossiers worden beoordeeld door een interne jury, bestaande uit ambtenaren van afdeling vrije tijd en dienst financiën.
Indien de jury oordeelt dat een dossier niet duidelijk genoeg werd opgesteld of er onvoldoende bewijs werd aangeleverd, kan de indiener gehoord worden voor extra duiding.
De jury stelt op basis van de dossiers een verdeling voor, rekening houdend met het beschikbare budget en voor de eerste reeks tegemoetkomingen met de noodzaak om middelen te voorzien voor de tweede reeks. Bij de verdeling zal rekening worden gehouden met de omvang van de ingebrachte en door de jury als aannemelijk beoordeelde schade, eventueel gecorrigeerd om te vermijden dat een beperkt aantal verenigingen een erg groot deel van de middelen ontvangen.
Deze verdeling wordt vervolgens ter advies voorgelegd aan de taskforce “verenigingen” die in het kader van de coronacrisis door het schepencollege werd opgericht, en ter informatie via mail bezorgd aan de leden van de gemeenteraadscommissie vrije tijd, waarna het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt.
Art. 8 Enkel volledige schadedossiers worden in overweging genomen. Schadedossiers kunnen via mail verstuurd worden naar vrijetijd@essen.be of op papier overhandigd worden aan de vrijetijdsbalie.
Art. 9 Schadedossier kunnen ingediend worden tot en met 15 september 2020 voor de eerste tegemoetkoming, en tot en met 15 januari 2020 voor de tweede tegemoetkoming.
Ingediend door