Amendementen bij de begroting 2012 en het financieel meerjarenplan 2012-2014
De onderstaande tabel vat de begroting en het meerjarenplan zoals ze nu aan de raad worden voorgelegd samen.
Uit het verleden hebben we geleerd dat dit een zeer onrealistische weergave van de werkelijkheid is, die de evolutie onnodig pessimistisch voorstelt. Jaar na jaar blijken onze cijfers bij de bespreking van de rekening veel beter bij de realiteit aan te sluiten dan deze van het schepencollege. Het werken met prognoses heeft de omvang van het probleem wat verminderd voor het budget van nog niet afgesloten jaren, maar niet voor de toekomst.
Als we realistische prognoses hanteren (met toch nog een vrij grote voorzichtigheidsmarge) dan stellen we vast dat het meerjarenplan zoals dat wordt voorgelegd eigenlijk gekenmerkt wordt door de volgende achterliggende financiële evolutie :
Hiermee wordt aangetoond dat de overdreven financiële marge ondanks alle verklaringen gedurende deze legislatuur nauwelijks verminderd wordt : bij de goedkeuring van het budget voor 2010 voorspelde het college een positief saldo van 10.885.870 EUR op het einde van dat jaar. Zoals uit de tabellen blijkt was er in werkelijkheid 14.512.368 EUR in kas. Het gemeentebestuur vroeg dus van elke Essenaar –van baby tot honderdenelfjarige– 800 EUR extra. Dit ondanks de belastingvermindering van 2009, want deze was bijna uitsluitend gebaseerd op twee meevallers (de Telenetoperatie en de maatregelen van de Vlaamse overheid), die toelaten om de vermindering gedurende de volledige legislatuur te financieren. Structureel veranderde dit niets aan het financiële beleid, zodat we ook vaststellen dat het reservefonds op een zeer hoog niveau blijft. Dit is niet wenselijk; zoals ook de meerderheidspartijen al zo vaak hebben aangegeven.
Nu we financieel een eerste zicht hebben op de rest van de legislatuur, stellen we ook vast dat de belastingvoorstellen die N-VA/PLE jaar na jaar heeft gedaan bijzonder realistisch zijn geweest. Als onze tarieven zouden zijn gevolgd, in plaats van deze die de meerderheidspartijen hebben gehanteerd, dan zou er eind 2012 4,6 miljoen EUR in kas zijn geweest. Dat kan bijna volledig worden gefinancierd met de onvoorziene meerkinkomst van 2010 alleen. Zelfs op basis van onze voorzichtige prognose, zou dat inhouden dat er nog voldoende reserve over zou zijn gebleven.
In 2011 werd beslist om een deel van het overschot te gebruiken voor schuldafbouw. Dat was verstandig, maar het biedt op zich geen structurele oplossing : minder schulden betekent minder aflossingen, en dus een beter saldo voor het eigen dienstjaar. Ons streefdoel blijft om op lange termijn een structurele reserve van 3 à 4 miljoen EUR aan te houden. Daarbij zijn we niet blind voor de minder gunstige financiële vooruitzichten waar onder meer VVSG voortdurend over spreekt. Daarbij past wel de kanttekening dat niets erop wijst dat Essen hier meer dan een gemiddelde gemeente onder te lijden zal hebben, en Essen heeft een (te) grote financiële marge opgebouwd. Met andere woorden : als wij het hoofd niet meer boven water houden, dan zijn heel wat anderen verdronken – en de kans dat dit zal gebeuren lijkt klein.
Evolutie personeelskosten
Maar er is een Essense factor die ons wel duidelijk tot een bijsturing dwingt : de zeer sterk stijgende personeelskosten. Deze zullen in 2012 bijna één derde hoger liggen dan in 2006, en dat weegt uiteraard op de financiën van het gemeentebestuur. Het is wat ons betreft duidelijk dat hier maatregelen noodzakelijk zijn, maar vanzelfsprekend is dit op korte termijn niet mogelijk.
Op termijn streven we naar een structurele reserve van 3 à 4 miljoen EUR. Daarom wensen we de Aanvullende Personenbelasting te verlagen tot 6,5%. Dat kan, en het is van belang dat overheden die over financiële ruimte beschikken helpen om uit de crisis te raken door de burgers fiscale zuurstof te geven.
Daarnaast willen we het investeringsritme opvoeren, in de eerste plaats om Essen daarmee veiliger en aantrekkelijker te maken. Een aantal noodzakelijke werken staan opnieuw niet in deze begroting. Andere werken worden gepland in 2014, maar dat is politiek gezichtsbedrog : het huidige college heeft geen enkele invloed op wat er in 2014 kan en zal gebeuren.
We stellen daarom volgende ingrepen voor in het investeringsprogramma voor 2012 :
- Een volwaardig fietspad langsheen de Huybergsebaan
- De heraanleg van de Watermolenstraat
- De herinrichting van de stationsomgeving
- De herinrichting van Over d’Aa in 2012 in plaats van 2014
- De aanleg van de voorziene 7 tennisbanen als “all weather courts”
- De opmaak van een RUP voor de weekendzone van Horendonk en de delen van de weekendzone van Wildert die niet in het PRUP zitten
We stellen voor om een concessieregeling voor de Oude Pastorij uit te werken die voor het gemeentebestuur opbrengt in plaats van kost, naar analogie met de Kiekenhoeve. We schrappen het extra halftijds personeelslid voor de uitleendienst. We voorzien een budget voor de aankoop van muziek-CD’s voor de bibliotheek Uiteraard pleiten we ook dit jaar voor het gratis maken van het optreden in het kader van de elf juliviering.
Ook met deze ingrepen blijft de financiële toestand structureel gezond.
Het financiële plaatje dat volgt uit de voorstellen van N-VA/PLE ziet er zo uit :
Amendementen
De gemeenteraad van Essen besluit het budget voor 2012 op volgende wijze te wijzigen en de beleidsnota en meerjarenplanning overeenkomstig aan te passen :
A. Voor de volgende posten in de begroting voor 2012 komt het hiernavolgende krediet in de plaats van de kredieten ingeschreven in de ontwerpbegroting :
1. 76200/111-01 Bezoldiging personeel cultuur : 152.080 EUR
Schrapping extra personeelslid uitleendienst
2. 76201/122-04 Concessie Oude Pastorij : 0 EUR
Nieuw ontvangstenkrediet : Concessie Oude Pastorij : 20.000 EUR
3. 76700/124-02 Aankoop technische benodigdheden rechtstr. verbruik : 78.000 EUR
15.000 EUR extra voor aankoop muziek-CD’s
4. 93000/733-60 Herziening plannen van aanleg (RUP en GRS) :120.000
Extra RUP weekendzones : 20.000 EUR
B. Daarnaast wordt volgend bijkomend budget voorzien :
5. Gratis optreden elf juliviering : 8.000 EUR
6. Valorisatie anciënniteit privéjaren personeel in dienst vóór 2009: 30.000 EUR
C. In de investeringenlijst worden volgende extra kredieten opgenomen, waarbij de aflossingskost van de lening die wordt aangegaan eveneens wordt verwerkt :
7. Aanleg fietspad Huybergsebaan – 2012 : 350.000 EUR
8 .Herinrichting Watermolenstraat – 2012 : 250.000 EUR
9. Herinrichting stationsomgeving – 2012 : 400.000 EUR
10. Heraanleg Over d’Aa – 2012 in plaats van 2014 : 800.000 EUR
11. Aanleg nieuwe tennisbanen als “all weather courts” : 100.000 EUR
Ingediend door