Advies werking gemeenteraad volgende legislatuur
Binnen enkele maanden kiezen de Essenaren een nieuwe gemeenteraad, die in januari 2019 aan de slag gaat. Op dit ogenblik weten we niet wie daarvan deel zal uitmaken, en welke partijen een meerderheidscoalitie zullen vormen. Het komt ook aan de nieuwe raad toe om zich over de eigen organisatie uit te spreken.
Toch zou het jammer zijn om de ervaring van deze raad daarbij uit het oog te verliezen. Wij stellen daarom voor om vanuit de uittredende raad een advies te bezorgen aan de nieuwe raad. We stellen voor dat hierover eerst in de commissie BBB kan worden gediscussieerd, waarna de secretaris een tekst opmaakt, die vervolgens door de raad kan worden afgewerkt.
Uiteraard kunnen verschillende thema’s aan bod komen, maar wat ons betreft zouden we alvast de volgende zaken willen behandelen :
- Profiel en rol van de voorzitter van de raad (bij de voorbereiding, tijdens de vergadering en nadien)
- Profiel en rol van de voorzitters van de raadscommissies (bij de voorbereiding, tijdens de vergadering en nadien)
- Aantal, indeling en vergaderfrequentie van de raadscommissies
- Organisatie van de “rondvraag” in de gemeenteraad
- Organisatie van de rapportering vanuit het schepencollege aan de gemeenteraad
We zouden dit natuurlijk gewoon zelf kunnen agenderen, maar het heeft geen zin om dit te doen zonder een breed draagvlak in de raad. Vandaar deze aanpak.
De gemeenteraad van Essen beslist om vóór de gemeenteraadsverkiezingen een advies over de werking van de raad op te maken, bestemd voor de nieuwe te verkiezen gemeenteraad. Op basis van een discussie in de commissie BBB krijgt de secretaris van de raad de opdracht om een ontwerptekst op te maken, die vervolgens door de voorzitter op de raad zal worden geagendeerd.
Ingediend door