Aanpassing wegindeling Stationsstraat & Nieuwstraat
Reeds tijdens de gemeenteraad van januari 2019 kwam het voorstel ter sprake om op korte termijn de veiligheid voor de fietsers in de Stationsstraat en de Nieuwstraat te verhogen, in afwachting van een volledige herziening van het mobiliteitsplan. Onlangs werd het uiteindelijk besproken in de commissie openbare infrastructuur. Daarbij bleek dat er bij alle fracties interesse voor bestaat.
Verder uitstel is inderdaad niet aangewezen. In de periode 2017-2019 gebeurden 32 ongevallen in de Stationsstraat en 48 in de Nieuwstraat. Dat aantal is bovendien enigszins kunstmatig laag : aan de ene kant worden niet alle ongevallen gemeld, aan de andere kant blijven er ongetwijfeld fietsers weg uit beide straten net omwille van de onveiligheid. Er is dus geen reden om niet te proberen enkele “quick wins” te realiseren, in afwachting van de volledige heraanleg.
Zoals in de commissie werd toegelicht beoogt dit voorstel daarom om op korte termijn met weldoordachte, snel uitvoerbare en relatief goedkope maatregelen veiligheid fietsers te verhogen. We zetten vooral “verf” in, geen grote infrastructurele ingrepen. Het uitgangspunt is om de wegindeling aan te passen aan de bepalingen van het Vlaams Vademecum voor Fietsvoorzieningen. In combinatie met duidelijke signalisatie zal dit leiden tot veiliger situatie voor fietsers, aangezien de leesbaarheid van de weg wordt verbeterd. Zo brengen we het STOP-principe een stap dichterbij.
Concreet betekent dit dat fietssuggestiestroken breder moeten worden gemaakt : de huidige breedte voldoet niet aan de minimumnormen. Bovendien hebben ze de verkeerde kleur : fietssuggestiestroken mogen niet in het rood (fietspad) worden uitgevoerd, maar dienen uitgevoerd te worden in een okerkleur. En bij een fietssuggestiestrook hoort ook geen middellijn op de rijweg : deze “duwt” de auto’s immers in de richting van de fietssuggestiestrook (en verdrukt zo de fietsers) in plaats van ze aan te zetten deze vrij te laten.
Daarom stellen we voor om in de Stationsstraat de fietssuggestiestroken 2m breed uit te voeren, deze okergeel in te kleuren en de middenlijn en zijmarkering te verwijderen. De overgang tussen de fietssuggestiestroken en het verhoogde vrij liggende fietspad (van de Molenakkerstraat tot aan de Sint-Antoniusstraat) wordt daarnaast verbeterd door het fietspad op de overgangsplaatsen te verbreden (dit is de enige “harde” infrastructurele ingreep die we voorstellen, en gaat ten kosten van één of twee parkeerplaatsen).
In de Nieuwstraat worden de fietssuggestiestroken 1,70m breed. Daar moet er evenwel rekening mee worden gehouden dat de wegbreedte erg varieert. De centrale rijloper zal dus een variabele afmeting hebben. Uiteraard moet ervoor worden gezorgd dat, net zoals nu, de Nieuwstraat aan de kerk visueel “doorloopt” in de Stationsstraat, en dat de rest van de Nieuwstraat een “zijstraat” daarvan is. Maar in ons voorstel wordt ook het stuk Nieuwstraat van de kerk tot aan de grens op dezelfde manier ingericht als de rest van de straat. Beide straten krijgen op die manier een uitzicht dat vergeleken kan worden met de Stoffezandstraat in Loenhout, die ook een functie als centrumstraat heeft.
We willen hiermee niet wachten op het nieuwe mobiliteitsplan : onveiligheid, zeker in deze zeer drukke straten, mag niet worden aanvaard. Wel moet de heraanleg coherent zijn met de principes achter dat mobiliteitsplan en het eerder vermeldde vademecum. Het is daarom aangewezen om het voorstel voor een advies voor te leggen aan het studiebureau dat het mobiliteitsplan opmaakt, en het vervolgens opnieuw in de commissie openbare infrastructuur te behandelen.
De gemeenteraad van Essen neemt kennis van het voorstel om de Stationsstraat en de Nieuwstraat op zeer korte termijn opnieuw in te richten door in beide straten fietssuggestiestroken van 1,70m tot 2m, uitgevoerd in oker, te voorzien, en door de middellijn en kantmarkering in de Stationsstraat weg te nemen.
Daarbij wordt de signalisatie overeenkomstig aangepast, en de overgang met de vrij liggende fietspaden in de Stationsstraat verbreed.
De gemeenteraad geeft opdracht aan het schepencollege om over het voorstel een advies te vragen aan het studiebureau dat het mobiliteitsplan opstelt, en het vóór 1 maart 2021 opnieuw voor te leggen aan de commissie openbare infrastructuur.
Ingediend door