Aanpak parkeerproblemen station
De afschaffing van de Beneluxtrein, de ingebruikname van de FYRA en vervolgens de problemen met die trein hebben ertoe geleid dat de bestaande treinen op lijn 12 veel drukker zijn geworden. De L-trein, die de enige grensoverschrijdende verbinding Essen-Roosendaal is geworden, is zelfs overbezet. Anderzijds zijn er heel wat reizigers die met de auto naar Essen komen, om dan de IC-trein te nemen. Dat leidt ertoe dat de parking aan het station te klein is geworden, waardoor veel mensen er geen parkeerplek meer vinden.
Het is duidelijk dat de oorzaak van het probleem bij de spoorwegmaatschappijen ligt : in een Europa zonder grenzen is het moeilijk voor te stellen dat de verbinding tussen Antwerpen en Roosendaal enkel mogelijk is met 10 tussenstops, en dat er niet zonder reservering van Antwerpen naar Rotterdam kan worden gereisd of dat er geen directe verbinding tussen Den Haag en Brussel meer is. Bovendien zijn de effecten van de afschaffing van de Beneluxtrein op het binnenlands verkeer onvoldoende onderzocht. Het gemeentebestuur van Essen is goed geplaatst om NMBS en NS hier nogmaals op te wijzen.
Daarmee is het parkeerprobleem echter niet opgelost. Ook hier ligt de aanpak op langere termijn voor de hand : er dient een bijkomende toegang tot de perrons te worden gecreƫerd aan de kant van Hemelrijk, met extra parkeerplaatsen. Daarrond dient de hele stationsomgeving te worden heringericht. Overleg hieromtrent met de gemeente Roosendaal ligt voor de hand.
Op korte termijn moet daarnaast worden overwogen om de bestaande parking betalend te maken, eventueel met een variabel tarief, waarbij de wandel- en fietsafstand in rekening kan worden gebracht, maar ook eventueel een korting voor Essenaren kan worden gegeven. Met een elektronisch systeem op basis van de identiteitskaart moet dit praktisch haalbaar zijn. Deze aanpak moet inpassen in het parkeerplan dat in opmaak is, maar gezien de ervaring die we hebben op het vlak van overleg met de NMBS, is het duidelijk dat de besprekingen best onmiddellijk worden opgestart.
De gemeenteraad van Essen geeft opdracht aan het schepencollege :
1. Om met een brief aan de bevoegde Belgische en Nederlandse ministers en aan de NMBS en NS duidelijk te maken dat het terugschroeven van de dienstverlening in december ondoordacht en onverantwoord was.
2. Om in overleg te treden met de gemeente Roosendaal en andere betrokken overheden over de toekomstvisie op de stationsomgeving. Op termijn dient in dit kader een tweede stationstoegang te worden gerealiseerd, met een bijkomende parking.
3. Om een overleg met de NMBS op te starten over een betaalregeling voor de bestaande parking, met een variabel tarief op basis van de woonplaats, en hierover tegen 1 mei aan de gemeenteraad te rapporteren.
Ingediend door