Zal mobiliteitsplan Essens verkeer in goede banen leiden ?
De Essense gemeenteraad heeft een aanpassing van het gemeentelijke mobiliteitsplan goedgekeurd. Daarin worden een aantal knopen doorgehakt, die de verkeersstromen in de grensgemeente moeten oriënteren. Zo wordt vastgelegd welke fietspaden er de komende jaren moeten bijkomen en hoe het autoverkeer door de gemeente zal worden geleid.
Daarmee wordt het plan dat uit 2000 dateert, geactualiseerd. Dat was ook nodig, want op nogal wat punten het ondertussen door de feiten achterhaald. Opvallende ingrepen in het nieuwe plan zijn de vooropgestelde aanleg van fietspaden langs de hele Huybergsebaan en de Kalmthoutsesteenweg, en een fietsverbinding vanuit de Hemelrijklaan naar de overkant van de spoorweg. Die komen bij de al langer voorgenomen fietspaden langs de Moerkantsebaan en de Nieuwmoersesteenweg, die evenwel nog steeds niet zijn gerealiseerd.
zone 30/50/70
Wat het autoverkeer betreft, wordt de aanleg van een tunnel onder het spoor in de Heikantstraat voorzien, die dan zou aansluiten op een nieuwe weg richting Spijker. De volledige gemeente zal ook worden ingedeeld in drie snelheidszones : zone-30, vooral aan de scholen, en daarnaast een zone-50 en een zone-70. Er worden ook bijkomende parkings voorzien, ondermeer aan het station. De verkeersknoop van dat station tot voorbij het viaduct wordt vooralsnog overigens niet aangepakt : daarvoor wordt een afzonderlijk plan in het vooruitzicht gesteld.
Hoewel iedereen goede punten in het plan ziet, krijgt het ook kritiek. Geert Vandekeybus (N-VA/PLE) wijst op enkele onlogische keuzes in de verkeersafwikkeling : “Het plan wil het verkeer van Wildert naar Achterbroek door de Sint-Jansstraat leiden. Dat is een woonstraat. Het is veel logischer om langs Kalmthout te rijden. Ook de Steenovenstraat krijgt een belangrijke rol in de verkeersafwikkeling, terwijl deze vlak bij de Huybergsebaan ligt die in het plan één van de hoofdassen wordt. En het verkeer naar de Moerkantsebaan wordt helemaal door de Velodreef gestuurd, terwijl die straat dat niet aankan.”
Tunnel nodig ?
Ook Katrien Somers (N-VA/PLE) heeft een bedenking : “Het idee voor een tunnel in de Heikantstraat wordt er nu snel doorgeduwd. Terwijl er nog niet is nagedacht over de gevolgen voor de leefbaarheid in de druk bewoonde buurt. Sommige huizen worden dan erg moeilijk bereikbaar, en de Veldweg wordt een doodlopende straat. Een tunnel zou bovendien veel doorgaand verkeer aantrekken. Heikant moet een woonwijk blijven, geen verkeersknooppunt. Er moet op zijn minst verder onderzoek gebeuren.”
“Ook in Horendonk worden enkele onlogische keuzes gemaakt,” vult Kevin Ooye (N-VA/PLE) aan. “Zo lijkt het in het plan alsof er geen verbinding met Nederland nodig is. Ook een degelijk fietspad langs de Postbaan ontbreekt. Wat me nog het meest stoort is dat het plan nog meer vrachtverkeer naar Over d’Aa wil halen, door er een vrachtwagenparking te voorzien. Terwijl een tijd geleden nog werd afgesproken dat er zou geprobeerd worden de vrachtwagens zoveel mogelijk langs ergens anders te leiden. Op dat vlak is dit plan zeker geen stap vooruit.”