Ook verkeersveiligheid “Sany Logistics” wordt aangepakt
Over het bedrijf “Sany Logistics” dat de gebouwen van DHL in Essen heeft overgenomen, is de voorbije weken al heel wat te doen geweest in de grensgemeente. Zo bleek de transportfirma niet in orde met de milieu- en veiligheidsregels en werden er in de magazijnen niet-toegelaten producten opgeslagen. Ondertussen werden een aantal maatregelen genomen, maar het gemeentebestuur blijft de situatie van nabij opvolgen.
De raadsleden Kevin Ooye en Katrien Somers (N-VA/PLE) reageerden in de gemeenteraad van 29 april verheugd op de kordate aanpak van het Essense schepencollege, maar ze vroegen ook aandacht voor de verkeerstoestand op Over d’Aa. Er rijden immers opnieuw veel vrachtwagens af en aan, en die moeten telkens het tweerichtingsfietspad kruisen. Niet alle chauffeurs zijn echter even goed vertrouwd met de situatie ter plaatse, waarbij het zicht bovendien niet optimaal is voor de bestuurders die van het bedrijfsterrein afkomen.
Op voorstel van Somers en Ooye besliste de raad dat op korte termijn maatregelen moeten worden genomen om de veiligheid van de fietsers te verhogen. Eén mogelijkheid daarvoor is het plaatsen van verkeerslichten op het fietspad, zodat de fietsers worden tegengehouden wanneer er een vrachtwagen aankomt. De bedrijfsleiding van Sany toonde zich ondertussen overigens al bereid om aan een oplossing mee te werken.
Op langere termijn kreeg het schepencollege de opdracht om de hele verkeerssituatie te herbekijken : Over d’Aa is niet geschikt om intensief vrachtverkeer te verwerken. Wanneer de voormalige DHL-terreinen dus ook in de toekomst een bestemming krijgen die veel verkeer veroorzaakt, moet de straat worden heringericht. Of er moet een andere oplossing voor de verkeersafwikkeling worden gezocht. Het gemeentebestuur kiest er in principe voor om het terrein tot een KMO-zone om te vormen, en de andere overheden die daarbij betrokken zijn lieten al weten dat bij het beoordelen van die plannen het mobiliteitsaspect een belangrijke factor zal zijn.