N-VA/PLE wil meer en betere busverbindingen
Op 1 september breidde de dienstverlening van De Lijn in Essen flink uit. Er kwamen niet alleen een aantal nieuwe schoollijnen bij, ook de nieuwe verbinding met Brecht en Herentals is een belangrijke verbetering van het aanbod. Dat vinden ook de Essense gemeenteraadsleden Kevin Ooye en Geert Vandekeybus van het kartel N-VA/PLE. Maar ze stellen vast dat door de verbeteringen de gaten in het busaanbod nu nog sterker opvallen dan voordien. Ze stelden daarom aan de gemeenteraad voor om het schepencollege de opdracht te geven die gebreken met De Lijn te bespreken, waarbij Essen ook bereid zou zijn om mee te betalen voor extra de extra busdienst.
De belbus Essen-Kalmthout bestaat sinds 2002 en is een succes : heel wat mensen maken er gebruik van. Maar de Belbus komt niet in de wijk Horendonk. Daar kunnen de inwoners wel gebruik maken van de gewone lijnbus, maar die is een stuk minder flexibel. Zo is het bijvoorbeeld voor de senioren van Horendonk een heel gedoe om eerst een lijnbus te nemen tot Essen-Centrum en dan over te stappen op de belbus naar Wildert of Hoek. N-VA/PLE wil daarom de dienstverlening van de belbus uitbreiden. Maar ook de lijnbus komt in Horendonk niet tot in het centrum van het dorp. Omdat ze daar niet kan draaien rijdt ze maar tot aan de Postbaan. “Het moet toch mogelijk zijn om ergens in de buurt van de kerk een draaicirkel voor de bus te vinden” stelt Kevin Ooye.
Bij de vernieuwingen begin september kwam er ook een nieuwe lijn tussen Essen en Stabroek : lijn 672. Maar de nieuwe lijn bedient enkel de Essense scholen. Wie ‘s morgens vanuit Essen naar Stabroek wil rijden moet overstappen in Kapellen, en die overstap is bovendien niet zo eenvoudig geregeld. Nochtans trekken heel wat Essenaren elke dag richting Stabroek, naar school of naar het werk.
Bovendien zou de buslijn ook kunnen doorrijden naar de haven, waar nogal wat mensen vanuit Essen en Kalmthout een baan hebben. N-VA/PLE pleit er daarom voor om op lijn 672 een volwaardige busdienst met een regelmatige bediening te voorzien. “Bovendien zouden met enkele kleine aanpassingen in het traject Essen eindelijk een rechtstreekse verbindingen kunnen krijgen met de school Berkenbeek in Wuustwezel en met het Klina-ziekenhuis in Kapellen”, stelt Geert Vandekeybus nog.
Het voorstel werd behandeld op de gemeenteraad van 30 oktober. Burgemeester Van Tichelt (CD&V) meldde dat hij erop rekende dat de belbus voor Horendonk in orde zou komen, maar voor de andere vragen toonde hij zich weinig optimistisch. Hij wilde daarom ook niet de formele opdracht van de gemeenteraad krijgen om er met De Lijn over te praten. De meerderheidspartijen CD&V en sp.a besloten het voorstel van N-VA/PLE dan ook niet te steunen, zodat het bij staking van stemmen (12-12) werd verworpen.