N-VA/PLE stelt Witboek "Veilig Verkeer Essen" voor
De Essense oppositiepartij N-VA/PLE pakt uit met een Witboek waarin oplossingen voorgesteld worden voor de verkeersproblemen die de Essenaren via de website www.veiligverkeeressen.be signaleerden.
Naar aanleiding van de Week van de Zwakke Weggebruiker zette N-VA/PLE in mei 2010 de website “Veilig Verkeer Essen” op. De site gaf de Essenaren de kans om verkeersproblemen in de gemeente te signaleren Ook kon men aangeven waaraan prioriteit moet gegeven worden én een mogelijke aanpak suggereren. Een zestigtal pijnpunten werd aangebracht, er kwamen enkele honderden reacties binnen, en er werd meer dan vierduizend keer gestemd.
N-VA/PLE wil het daar uiteraard niet bij laten. De website heeft aangetoond dat er nog heel wat werk aan de winkel is, en de partij stelt daarom een aantal concrete oplossingen voor. Die worden nu omgezet in voorstellen voor de Essense gemeenteraad. De gemeente beheert het eigen wegennet echter niet alleen, ook de Vlaamse en de federale overheid spelen een belangrijke rol. Daarom werd steun gezocht en gevonden bij de N-VA-fractie in de verschillende parlementen.
Essenaar vindt Huybergsebaan prioriteit
Het ontbreken van een volledig fietspad en voetpad langs de Huybergsebaan blijkt een prioriteit voor de Essenaar. Het fietspad houdt aan Struisven plots op, en vanaf daar wordt fietsen voor de talrijke scholieren en toeristen erg gevaarlijk. N-VA/PLE pleitte bij de jaarlijkse begrotingsbesprekingen in de gemeenteraad al herhaaldelijk voor een oplossing, en gaat dit nu opnieuw op de agenda zetten.
De Essense fietsers hebben nog meer kopzorgen. Ook de Kalmthoutsesteenweg, de Moerkantsebaan en de Nieuwmoersesteenweg zijn voor hen onveilig terrein. De route van Beliestraat naar Over d’Aa of omgekeerd bevat zelfs in beide richtingen de ene hindernis na de andere. Ook voor de automobilist is het Essense verkeer niet altijd een pretje : in het donker geparkeerde vrachtwagens, kruispunten met slechte zichtbaarheid of een slecht wegdek bemoeilijken het verkeer. En voetgangers moeten soms erg ver zoeken naar een zebrapad, of stoten op obstakels op het voetpad.
Stationsomgeving grootste uitdaging
De moeilijkste verkeersknoop in Essen blijft volgens N-VA/PLE de hele stationsomgeving. Op korte termijn kiest de partij voor een verplaatsing van de bushalte, een heraanleg van het voetpad en een beveiliging van het zebrapad. In een volgende fase wordt geopteerd voor een tweede stationstoegang en een extra fietsdoorgang over of onder het spoor aan de Hemelrijklaan.
Op lange termijn ziet het Witboek twee mogelijkheden : de denkpiste die het ACV een aantal jaren geleden lanceerde om het viaduct anders aan te leggen, of het recente voorstel om het viaduct weg te halen en te vervangen door een tunnel ter hoogte van de Kerkstraat. Dat nieuwe idee werd gelanceerd door de studiebureaus die de toekomst van de site rond de monumentale douaneloods bestuderen, en is volgens N-VA/PLE minstens een grondig onderzoek waard.
Witboek op het internet
Voor de dertig belangrijkste pijnpunten werd in het Witboek een fiche uitgewerkt. Bovendien staat binnen het partijbestuur van N-VA/PLE telkens iemand in voor de opvolging van een specifiek probleem.
Het hele Witboek staat op het internet, zowel op de website van N-VA/PLE (www.nvaple.be) als op www.veiligverkeeressen.be.