Gebrek aan visie wordt door Essenaar cash betaald
N-VA/PLE KRITISCH VOOR ESSENS SCHEPENCOLLEGE
N-VA/PLE reageert bijzonder teleurgesteld op het Algemeen Beleidsplan dat door het Essense schepencollege tegelijk met de begroting voor 2008 aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. Het kartel ziet enkel een “wollige lapjesdeken met grote gaten” in plaats van een helder plan voor de toekomst van de gemeente. Ook het financiële plaatje stemt N-VA/PLE ontevreden : opnieuw wordt de aanwezige ruimte niet gebruikt om de belastingdruk die de voorbije jaren te hoog opliep te verlagen.
De manier waarop het algemeen beleidsplan door het college werd opgemaakt voorspelde natuurlijk al niet veel goeds. Vooraf was aangekondigd dat elke schepen de plannen voor het eigen domein uitgebreid zou bespreken met de gemeenteraadscommissie en de bevoegde adviesraden. Sommigen voorzagen dat al in het voorjaar. Maar gaandeweg werd duidelijk dat die open manier van werken niet echt de keuze van de huidige meerderheid is. Enkele weken geleden verschenen dan plots ontwerpteksten van een aantal schepenen op tafel, die ze naar eigen zeggen zojuist hadden doorgestuurd naar de burgemeester. Van een aantal van hun collega’s kreeg zelfs niemand ooit die inbreng te zien, laat staan dat eraan meegewerkt kon worden.
Eén uitzondering : eerste schepen Veraart (sp.a) legde voor zijn beleidsdomeinen de teksten wel op een ernstige manier aan de commissie voor. In het plan blijken kregen zijn bevoegdheden dan ook de meest coherente en doordachte uitwerking. Verder gaat het om een slordig bijeengeraapte lapjesdeken, waarin van de aangekondigde “horizontale visie” geen sprake is. Het plan is bovendien erg wollig : heel wat zaken zullen worden “onderzocht”, hoewel het voorbije jaar het schepencollege dat onderzoek al lang had kunnen uitvoeren. En de meest gebruikte werkwoordvormen zijn “kan” en “zou” zodat er bijzonder weinig duidelijke uitspraken worden gedaan. Er zitten ook grote gaten in : zo is er geen sprake van een eigen werkgelegenheidsbeleid of van een visie op openbaarheid van bestuur en blijft natuurontwikkeling beperkt tot het beheer van de wegbermen – om maar enkele voorbeelden te noemen. Het plan legt ook geen verbinding met het beleid van de intercommunales zoals IGEAN of PIDPA, waaraan Essen nochtans belangrijke bevoegdheden heeft afgestaan. Elke visie op de verdere ontwikkeling van het Autonoom Gemeentebedrijf ontbreekt bovendien, en tenslotte wordt vaak verwezen naar een personeelsplan – maar dat werd noch wordt aan de raad voorgelegd.
Natuurlijk worden er een aantal ideeën gelanceerd die wel op goedkeuring van N-VA/PLE kunnen rekenen, niet zelden omdat ze uit het eigen verkiezingsprogramma van het kartel afkomstig zijn, zoals de invoering van een algemene participatiecheque voor de hele bevolking. Ook de overname van ideeën die recent nog door de N-VA/PLE-fractie werden ingediend in de gemeenteraad ons tevreden. Zo valt het op dat het voorstel over een verbetering van het aanbod van De Lijn in de raad werd weggestemd door CD&V en sp.a, nu wel integraal wordt overgenomen in het beleidsplan.
In het algemeen kunnen de hoofdstukken rond het woonbeleid en het jeugdbeleid N-VA/PLE wel bekoren, al zijn er grote vragen bij het voornemen om in de weekendzone planbaten te gaan heffen. Ook het in het onderwijsbeleid wordt de passieve lijn die voorheen door de CD&V-schepenen werd gevolgd nu duidelijk verlaten. Schepen Veraart zal voor het opgestarte scholenoverleg, de stappen in de richting van een “brede school” en organisaties zoals een beroepenweek zeker op de steun van de grootste oppositiefractie kunnen rekenen, wat ook geldt voor zijn stappen om in Essen de mogelijkheden voor “levenslang leren” te vergroten. Daarnaast vindt N-VA/PLE de keuze voor een meer actief beheer van de Oude Pastorij, ondersteund door de plaatsing van een lift voor de minder mobiele Essenaar, belangrijk. Dat er concreet werk wordt gemaakt van een MinderMobielenCentrale maakt duidelijk dat het gehandicaptenbeleid van de nieuwe meerderheid wel op het goede spoor zit.
Dat het plan geen timing bevat, doet zich ook voelen in het financiële meerjarenplan. Dat staat, zeker voor de laatste jaren van de legislatuur, opnieuw vol met onbenoemde investeringen in riolen en wegen. Daarbij werd ervoor gekozen om zeer hoge investeringsbedragen in te schrijven, waardoor men er opnieuw in slaagt een financieel weinig rooskleurig plaatje op langere termijn voor te leggen. In sommige opzichten is de timing nochtans wel concreet : het fietspad langs de Moerkantsebaan wordt voorzien voor 2010. Daaruit blijkt eens te meer dat de door CD&V vóór de gemeenteraadsverkiezingen voor 2006 of begin 2007 aangekondigde realisatie op geen enkel moment ook maar enigszins realistisch is geweest. De bedrogen kiezer zal nog enkele jaren verder tussen het razende autoverkeer naar Hoek mogen fietsen…
Er ontbreken overigens ook uitgaven. Net zoals in de begroting voor 2007 wordt nog steeds voorzien dat de nieuwe sporthal aan het gemeentebestuur niets zal kosten, zodat vermoed moet worden dat het Autonoom Gemeentebedrijf de sporter zeer hoge prijzen zal aanrekenen. Bovendien is er in de beleidsplannen sprake van een gemeentelijke grondbank, waarbij het gemeentebestuur strategische gronden aankoopt en zelf op de markt brengt om zo de prijzen laag te houden. Een goed idee, maar ook dat mag blijkbaar geen euro kosten. Of het dan realistisch is, is maar de vraag.
N-VA/PLE pleit al langer voor een realistische financiële planning, binnen of naast het verplichte meerjarenplan. Wanneer rekening wordt gehouden met de systematische overschatting van de uitgaven en de onderschatting van de ontvangsten, komt een veel helderder en veel minder dramatisch beeld van de Essense financiën naar voren. Bovendien kondigde Vlaams minister Van Mechelen (Open Vld) onlangs maatregelen aan om de financiële positie van de gemeente te verbeteren. Wanneer met al deze gegevens rekening wordt gehouden is er voldoende ruimte om eindelijk de belastingverlaging door te voeren waarnaar de Essense bevolking sinds lang snakt, zonder daarmee de gemeentefinanciën te ontwrichten of zonder te beknibbelen op de investeringen. Dat blijkt uit het financiële model van N-VA/PLE, dat reeds bij de bespreking van de rekening over 2006 veel dichter bij de waarheid bleek aan te sluiten dan de officiële gemeentelijke vooruitzichten.