Essen moet investeren in fietspaden en sportinfrastructuur
N-VA/PLE: Essenaar is slachtoffer van oppotbeleid
Het Essense gemeentebestuur heeft voldoende middelen om te investeren. Het schepencollege zou daarom werk moeten maken van betere wegen, veilige fietspaden en degelijke sportinfrastructuur. Daarnaast is ook een belastingverlaging mogelijk. Maar de meerderheidspartijen CD&V en sp.a potten het geld liever op.
N-VA/PLE pleit voor fietspaden langs de Huybergsebaan, de Postbaan en de Hollandse Dreef. Die voorstellen passen in het alternatieve financiële meerjarenplan van de grootste oppositiefractie voor de periode 2010-2012. Bij de heraanleg van de Huybergsebaan werd volgens het kartel een grote vergissing gemaakt door niet meteen een fietspad aan te leggen. Ook in de Postbaan wordt veel gefietst, bijvoorbeeld door mensen die in Rijkmaker werken. En de Hollandse Dreef, die in het verlengde van de Grensstraat ligt, is een belangrijke toeristische fietsroute. Als sluitstuk van dit fietsbeleid stelt N-VA/PLE voor om aan de stations beveiligde fietsenstallingen te voorzien.
Dossier sporthal rechttrekken
Verder wil het kartel ook voort maken met de bouw van een nieuwe sporthal. Fractievoorzitter Dirk Smout ziet het zo : “De procedure langs het Autonoom Gemeentebedrijf (AGB) loopt helemaal vast. Dus moet de gemeente zelf het heft terug in handen nemen. Daarom voorzien onze plannen een sporthal met zwembad. Dat zou er in 2012 kunnen staan. Maar dan moeten er nu wel knopen worden doorgehakt.”
“Ook de buitensporten zijn voor ons heel belangrijk,” vult gemeenteraadslid Geert Vandekeybus aan. “Zo moet ondermeer de aftandse atletiekbaan vervangen worden door een moderne kunststofpiste. Ook die beslissing moeten we nu nemen.”
Minder belastingen
Voor die investeringen is er voldoende financiële ruimte. Raadslid Tom Bevers legt het uit : “Het gemeentebestuur boekt al jaren grote overschotten. Het college voorspelt altijd tekorten voor de toekomst, maar die voorspellingen komen nooit uit. Als we realistisch naar de gemeentefinanciën kijken, dan zien we dat de reserves blijven toenemen. Dit college heeft al bijna 12,5 miljoen EUR op overschot. Dat is een goudberg van een half miljard oude franken. En die blijft groeien.”
De grote reserve toont aan dat de Essense burger te veel betaalt. De plannen van N-VA/PLE voorzien daarom niet alleen meer investeringen, maar ook minder belastingen. De Aanvullende Personenbelasting kan dalen tot 6,5%, de Opcentiemen op het Kadastraal Inkomen tot 1.100. “Dat kan perfect zonder de gemeentefinanciën op termijn in gevaar te brengen,” volgens Bevers.
Ook raadslid Katrien Somers sluit daarbij aan : “We pleiten al enkele jaren voor een korting op de Opcentiemen om jonge Essenaren te helpen om hun eigen woning te realiseren. En om startende bedrijven een steuntje in de rug te geven. Burgemeester Van Tichelt had beloofd dat hij concrete voorstellen zou maken en die samen met de begroting zou indienen. Maar we moeten het weer doen met vage voornemens.”
Planning loopt mank
Toch voorziet het CD&V/sp.a-college wel enkele investeringen. Zo komt het fietspad langs de Nieuwmoersesteenweg er in 2010 eindelijk. Ook in de Steenovenstraat staat een heraanleg op het programma. “Dat is natuurlijk goed, op voorwaarde dat ze die projecten ook uitvoeren,” stelt Dirk Smout. “Maar daar loopt het mank. In 2009 zullen driekwart van de voorziene investeringen uiteindelijk niet doorgaan. Dat kan zo niet blijven duren. Daarom willen we dat het schepencollege een degelijke planning opstelt. Telkens als die in gevaar komt, moet de gemeenteraad uitleg krijgen.”
Vooruitzien is immers niet de sterkste kant van het schepencollege. “Het is toch niet normaal ze nu nog niet kan zeggen welke wegen in 2010 en 2011 zullen worden overlaagd ? Of welke voet- en fietspaden er een opknapbeurt zullen krijgen,” zo vraagt raadslid Kevin Ooye zich af. Voor N-VA/PLE is een degelijke planning van die werken een kwestie van goed bestuur. Al vreest het kartel dat infrastructuurschepen Frans Schrauwen daar ook dit jaar geen oren naar zal hebben.