100 nog niet ingevulde beloftes
Het coalitie-akkoord en de daaraan gekoppelde beleidsnota’s zijn belangrijke documenten voor de meerderheid van CD&V en VLD. Op deze basis hebben de partijen en hun fracties namelijk het vertrouwen aan het schepencollege gegeven, en dat schepencollege moet hierop dus worden afgerekend. Het is de taak van de gemeenteraad om het college te controleren, en dat hebben we dus ook gedaan.
We hebben maar liefst 100 beloftes gevonden waar niets of nauwelijks iets mee gebeurd is, en dat nu de legislatuur al halfweg is. Het college moet zich duidelijk onmiddellijk herpakken en werk beginnen maken van haar opdrachten.
Dit zijn overigens niet onze beloftes. Een aantal van deze zaken zouden wij zeker niet uitvoeren, als wij de meerderheid waren. Maar de meerderheid heeft zich ertoe verbonden dat wel te doen, we nemen ze dus op in het lijstje, maar ze krijgen een blauwe kleur (toevallig gekozen) om duidelijk te maken dat wij het er niet mee eens zijn (dat geldt ook wanneer één of twee van de indienende fracties het er niet mee eens zijn). En nog dit : als we het wel eens zijn met de belofte op zich, hoeft dat natuurlijk nog niet te betekenen dat we ook akkoord gaan met de manier waarop de meerderheid ze aanpakt !
De meeste beloftes zijn trouwens zaken waar we wel mee achterstaan. Zeker daarvoor geldt, wat ons betreft : belofte maakt schuld !
Kritiek geven op dit lijstje is in enkele gevallen gemakkelijk. Als iets “onderzocht” moet worden, kan je altijd antwoorden dat het onderzoek heeft uitgewezen dat er verder niets moet gebeuren. Maar wij verwachten uiteraard een degelijk onderzoek, waarover aan de verkozen gemeenteraad wordt gerapporteerd. En als iets “ondersteund” moet worden, kan je natuurlijk ook stellen dat “niet-tegenwerken” al voldoende is. Maar een college dat bestuurt en niet ondergaat, moet vanzelfsprekend actieve stappen zetten als het iets wil ondersteunen. Aan allerlei zaken wordt ongetwijfeld ook volop gewerkt. Dat is goed, maar we maken ons zorgen omdat er nog héél véél dingen uitgevoerd moeten worden, de komende drie jaar. In een aantal gevallen is de belofte trouwens wel duidelijk gebroken.
Het hoofdstuk “politie” en alles wat ermee verbandhoudt, is weggelaten, omdat dit wegens het opzetten van de IPZ niet langer tot de bevoegdheid van de gemeenteraad behoort. Veel zaken die verbandhouden met “ruimtelijke ordening” vallen dan weer binnen de opmaak van het structuurplan (dat wat vertraging heeft, zie belofte 44) en kunnen binnen dat kader nog altijd worden waargemaakt.
We hebben de beloftes ook in de volgorde van het akkoord laten staan, zodat de meerderheidspartijen ze wat gemakkelijker kunnen terugvinden als ze per ongeluk zouden vergeten zijn wat ze ook al weer hadden vooropgesteld.
Eerlijksheidshalve moeten we er tenslotte wel bij vertellen dat het enige collegelid dat het opmaken van beleidsnota’s nog enigszins ernstig heeft genomen, de burgemeester, in het nadeel is. Wie meer belooft, moet nu natuurlijk meer waarmaken…
Onze vraag aan het college is duidelijk : waarom zijn er zoveel beloftes nog altijd niet ingelost en wat gaat het college doen om de uitvoering ervan te versnellen ? De allereerste (niet-uitgevoerde) belofte maakt al duidelijk dat het akkoord zodra het gesloten was, in de schuif is beland. Gelukkig zijn wij er om het er ook terug uit te halen. En dat zullen we blijven doen !
De kleurcodes :
blauw : Er is wel iets mee gebeurd, maar het is vooralsnog duidelijk onvoldoende. Of de belofte is zo vaag dat je altijd wel kan zeggen dat er rekening mee is gehouden, maar er is zeker niet actief werk van gemaakt. Of de plannen wachten al lang op afwerking.
rood : Er is nog niets mee gebeurd. Er is geen enkel initiatief genomen om de belofte te concretiseren, het beloofde onderzoek is niet gebeurd.
zwart : Er zijn beslissingen genomen die tegen de belofte ingaan, de belofte kan niet meer worden waargemaakt.
tekst in donkerblauw : Eén van de indienende fracties (sp.a, PLE) of beide (sp.a, PLE) zijn het niet, of niet helemaal, met deze belofte eens.
groen : Werd na 1/1/2004 uitgevoerd
COALITIE-AKKOORD
1. Uitvoering akkoord
Jaarlijks zal deze nota verfijnd worden tot een jaaractieplan dat telkenmale rekening houdt met de financiële mogelijkheden.
2. Sociaal huis
De dienstverlening in een ‘echt sociaal huis’, waar men terechtkan en bijstand ontvangt voor alle noodzakelijke formaliteiten. Zo mogelijk moeten ook de sociale diensten van de gemeente hierin ondergebracht worden. Zoals reeds gesteld, moet dit gebeuren in samenwerking met de bestaande en nog uit te werken vrije initiatieven (o.a. ziekenfondsen, rusthuizen, e.d.).
3. Uitbouw handicar
De reeds bestaande gemeentelijke initiatieven zoals mantelzorg, warme maaltijden, vzw Handicar e.a. blijven de volledige steun genieten en worden indien noodzakelijk uitgebreid, b.v. door de uitbreiding van de vzw Handicar met een mindermobielencentrale, vervoersdienst met vrijwilligers enz. In overleg met onze buurgemeenten zal nagegaan worden of het tarief voor het gebruiken van de handicar kan dalen.
4. Klusjesdienst OCMW
De installatie van een klusjesdienst krijgt de volle ondersteuning.
5. Warme maaltijden in het weekend
De service via het OCMW van de warme maaltijden kent een stijgend succes. Onderzocht moet worden of bedeling op zon- en feestdagen mogelijk is.
6. Onderzoek uitbouw serviceflats
Indien blijkt dat het aanbod van 20 serviceflats onvoldoende is voor onze gemeente neemt het OCMW de beslissing tot uitbreiding.
7. Tijdelijke opvang kinderen
Tijdelijke opvang voor alle kinderen, noodopvang, nacht- en weekendopvang kunnen ondersteuning krijgen, ofwel door uitbreiding van de bestaande diensten of in overleg met deze diensten.
8. Speelpleinwerking in kerst- en paasvakantie
In nauw overleg en in samenwerking met de gemeentelijke Jeugdraad worden de mogelijkheden van uitbreiding van de speelpleinwerking onderzocht, zo mogelijk verruimd tot de volledige schoolvakanties en vrije dagen.
9. Ontspanningsmogelijkheden gehandicapten
Ook ontspanningsmogelijkheden, zoals muziek, turnen, voor deze groep en voor licht tot matig mentaal gehandicapte kinderen moeten bijkomende ondersteuning krijgen. Ofwel plaatselijk ofwel intergemeentelijk.
10. Toegankelijkheid openbare plaatsen voor gehandicapten
De toegankelijkheid van straten, pleinen, openbare gebouwen, winkels e.d., voor gehandicapten, andersvaliden en slechtzienden, moet verbeteren.
11. Lokaal beleidsplan gezondheid
De gemeente wil een lokaal beleidsplan voor de gezondheid uitwerken. Twee pijlers vormen de basis: ziektepreventie en gezondheidsbevorderende maatregelen. Dit plan bevat de gewenste doelstellingen en stimuleringsmaatregelen. De bevoorrechte partners zijn de bestaande gezondheidsstructuren: Kind en Gezin, Centrum voor Leerlingenbegeleiding, Logo enz.
12. BMX-parkoers
De aanleg van een BMX-parcours moet concreet worden.
13. Fuifzaal
De realisatie van een eigen volwaardige fuifzaal in de gemeente staat voorop.
14. Repetitielokaal
Ook kan die fuifvriendelijkheid blijken uit de inrichting van een repetitielokaal voor muziekgroepjes.
15. Lokaal overleg tussen de scholen
Bovendien zal worden onderzocht door het Lokaal Overleg hoe sociale voordelen aan alle scholen kunnen worden toegekend. Het gratis schoolzwemmen maakt daarvan deel uit.
16. Sluitingsuur
Tenslotte houdt dit ook in dat nagegaan moet worden of het sluitingsuur nog voldoende realistisch is.
17. Aanvullend onderwijs
Er zal bovenlokaal, ook grensoverschrijdend, samengewerkt worden met diensten, instellingen en organisaties die reeds ruime ervaring hebben bij het aanbieden van aanvullende cursussen..
18. Vormingsprojecten voor laaggeschoolde jongeren
Op deze basis kunnen ook vormingsprojecten worden opgestart voor laaggeschoolde jongeren om hen bijkomende kansen te bieden op de arbeidsmarkt.
19. Samenwerking muziekacademie – lokale muziekverenigingen en zangkoren
De samenwerking van de muziekacademie met de lokale muziekverenigingen en zangkoren moet concreet uitgewerkt worden.
20. Kunstafdeling muziekacademie
Onderzocht zal worden of de muziekacademie kan uitgebreid worden met een ‘kunstafdeling’.
21. Verbetering uitleendienst
De uitleendienst van podia, tafels, stoelen en dergelijke is echter toe aan kwalitatieve verbetering.
22. Samenwerking bib – buurgemeenten
De bibliotheek wordt verder kwalitatief uitgebouwd. Nagegaan moet worden of dit kan in samenwerking met onze buurgemeenten, ook deze aan de andere zijde van de landsgrens.
23. Uitbreiding bib
Gedacht wordt aan een stripbib en een muziekbib. De bibliotheek moet daarnaast kunnen uitgroeien tot een volwaardig “informatiecentrum”, waar de Essenaren toegang kunnen krijgen tot de modernste communicatie-en informatiekanalen. Verenigingen en allerlei andere actgoren die zich kenbaar willen maken, kunnen dit doen in dit “bibliotheek-informatiecentrum”
24. (Twee)jaarlijks cultuurevenement
In overleg met de culturele raad en met de verenigingen moet nagedacht worden over de organisatie in Essen van een jaarlijkse of tweejaarlijkse grote cultuurhappening, al dan niet gespreid over verschillende zomeravonden waarbij alle cultuurgenres aan bod komen. Dit betreft optredens van klassieke muziek tot popmuziek, maar ook tentoonstellingen van “klassieke” schilderkunst tot strips en zo verder. De organisatie hiervan steunt grotendeels op vrijwilligers van alle leeftijden en sociale achtergronden.
25. Sportzaal Sint-Jozef
Daarom wil de gemeente mee de bouw financieren van een sportzaal aan het sportpark voor de St. Jozefschool
26. Sportzaal Wildert
Daarom wil de gemeente mee de bouw financieren (…) van een sportzaal voor de gemeenteschool te Wildert.
27. Oplossing voor Olympic Essen
Er zal een oplossing komen voor Olympic Essen, die nu tijdelijk hun intrek genomen hebben in het Sportpark.
28. NMBS-site
Tenslotte licht er voor de sportinfrastructuur een nieuwe kans in het te ontwikkelen spoorwegemplacement. De hal kan mogelijkerwijze een geschikte plek zijn voor zaalsporten. De omgeving rondom kan voor een deel omgezet worden tot buitensportcomplex.
29. Schoolvervoersplannen
Boven op dit plan, zal de gemeente meer specifiek blijven ijveren voor de realisatie van schoolvervoersplannen om de schoolomgeving verkeersveilig te maken.
30. Zone 30 aan de schoolomgevingen
Waar we kunnen, maken we rond de schoolomgeving echte zones 30. Dit wil zeggen niet alleen gebieden waar een bord aangeeft dat men maar 30km/u. mag rijden, maar waar het door infrastructuurmaatregelen onmogelijk is om een hogere snelheid te halen.
31. Prioriteit voor de zwakke weggebruiker
Zoals aangegeven in het mobiliteitsplan, vormen meer fietspaden, betere voetpaden en zichtbaar uitgewerkte oversteekplaatsen voor deze legislatuur een prioriteit.
32. Herinrichting Moerkantsebaan
De Moerkantsebaan krijgt op korte termijn een herinrichting.
33. Aantrekkelijk dorpscentrum
Ook zal tijdens deze legislatuur werk gemaakt worden van de uitbouw van Stationsstraat, Nieuwstraat en Kapelstraat tot een aantrekkelijk dorpscentrum waar verkeersdoorstroming kan gepaard gaan met winkelen en beroep doen op de dienstverlening van Post, Bibliotheek, Gemeentehuis, OCMW, Politie
34. Herinrichting kruispunten
Volgende kruispunten zullen worden heringericht waardoor de veiligheid in belangrijke mate zal kunnen toenemen:
Kruispunt Spijker/ Nieuwmoersesteenweg en Spijker/Over d’Aa
Huybergsebaan / Verbindingsstraat
Nieuwmoersesteenweg / Postbaan
Maststraat / H. Consciencelaan / Leemstraat
Moerkantsebaan / Maststraat / Hemelrijk
35. Openbaar vervoersknooppunten
Er wordt aandacht gegeven aan de uitbouw van de openbare vervoersknooppunten ter hoogte van de stations van Essen en Wildert.
36. Lijn 12
De regelmaat en de kwaliteit van het spoorvervoer op Lijn 12 zal een permanent aandachtspunt van het gemeentebestuur vormen.
37. Aanleg fietspaden
Volgende fietspaden zullen worden aangelegd:
Kalmthoutsesteenweg tussen Oude Baan en Zandstraat en verder in de richting van het Spijker
Nieuwmoersesteenweg, richting industrieterrein “De Rijkmaker”
Vervollediging van het fietspad van de Huybergesebaan
Moerkantsebaan
38. Ondertunneling Moerkantsebaan
De ondertunneling aan Moerkantsebaan (spoorovergang) zal worden verbeterd.
39. Fietsparkings winkelomgevingen
Winkelomgevingen moeten voorzien worden van fietsparkings en de fietspaden moeten worden bewegwijzerd.
40. Vervoersmanagement
Er zal aandacht zijn voor het vervoersmanagement bij de gemeentelijke diensten, scholen en bedrijven.
41. Ondersteunende maatregelen mobiliteit
Er komen ondersteunende maatregelen voor het gebruik van het openbaar vervoer, verkeersveiligheid, fietspoolen.
42. Inspraak en informatie rond mobiliteit
Een professionele communicatiestrategie is onontbeerlijk wil het mobiliteitsplan kans op slagen hebben. Er moeten hoorzittingen zijn bij herinrichtingprojecten en er zullen informatiebrochures worden uitgegeven.
43. Stratenplannen
Aan de rand van de dorpskernen worden stratenplannen aangebracht.
44. Structuurplan
Het structuurplan Essen moet volledig klaar zijn medio 2001
45. Communicatie structuurplan
Aangezien het belang van het gemeentelijk structuurplan enorm is, ook (en vooral) voor toekomstige generaties Essenaren, is het niet meer dan logisch dat het gemeentebestuur grote inspanningen zal doen om op een professionele wijze over dit onderwerp met de bevolking te communiceren.
46. Oplossing weekendzones
De permanente bewoning in de zones voor weekendverblijven vormt een reeds lang bekend probleem waarvoor in samenwerking met het Vlaams gewest naar de best mogelijke oplossing moet gezocht worden.
De gemeente is voorstander van de omvorming van de bestaande weekendzone tot woonzones met recreatief karakter. Dit betekent dat permanente bewoning voortaan wordt toegestaan, maar dat een aantal stedenbouwkundige beperkingen behouden blijven.
Dit mag echter niet aangerekend worden op het gemeentelijk woonquotum in het kader van het ruimtelijk structuurplan Vlaanderen, zoniet zou het tot het jaar 2007 voor Essen onmogelijk worden om ook maar één nieuwe sociale woning te bouwen.
47. Sociaal woonbeleid
De nog resterende bouwmogelijkheden in de woonuitbreidingsgebieden worden volledig voorbehouden voor sociale bouwprojecten, zowel voor zelfbouwers, koopwoningen als huurwoningen. De gemeente streeft hierbij naar het realiseren van gemengde projecten. In de mate van het wettelijk mogelijke willen we daarbij prioriteit geven aan de kandidaten die een band hebben met Essen, opdat op deze wijze deze projecten in de eerste plaats de mogelijkheid zouden geven aan Essense jonge gezinnen om in onze gemeente te blijven wonen.
Alle prioriteit moet gegeven worden aan de realisatie van het project van de Nationale Maatschappij voor de Huisvesting (Statievelden / Kammenstraat, Grensstraat en Handelsstraat) waarbij ca. 140 woningen voorzien zijn over een periode van 10 jaar.
Er zal aandacht worden besteed aan het woonuitbreidingsgebied Wildert. Het resterende woonuitbreidingsgebied “Heikantstraat”, eigendom van de sociale bouwmaatschappij De Ideale Woning, blijft voorbehouden voor de realisatie van huurwoningen, waarbij voor de toewijzing ervan het OCMW moet betrokken worden.
48. Natuurschade
Elke schade aan de natuur die kan vermeden worden, moet ook vermeden worden.
49. Kleinschalige waterzuivering
Waar geen aansluitingen op de riolering voorzien worden (zone C volgens de Vlaamse Milieumaatschappij) wordt kleinschalige waterzuivering gepropageerd onder deskundige begeleiding door de gemeente.
50. Gescheiden riolering
Waar mogelijk wordt afvalwater gescheiden van hemelwater. Hemelwater wordt zoveel mogelijk hergebruikt of bij overmaat geïnfiltreerd in de bodem of afgevoerd naar oppervlaktewater. Bij de aanleg van verharde zones wordt gebruik gemaakt van waterdoorlatende tegels.
51. Vervuiler betaalt
Het gemeentebestuur blijft vasthouden aan het principe “de vervuiler betaalt”. Dit wil zeggen dat minstens 50% van de ophaal- en verwerkingskosten rechtstreeks ten laste van de vervuiler zal gelegd worden.
52. Bewustmaking afvalpreventie
Verschillende stimulerende acties zullen bijdragen tot het bewust maken van de noodzaak voor selecteren en verminderen van de afvalberg. Alle geledingen van onze maatschappij moeten hierbij betrokken worden. Niet enkel acties gericht naar de jeugd zoals scholen, verenigingsleven, maar vooral naar de volwassenen en senioren. Dit is mogelijk door de uitgave van informatiebrochures, actieweken, opendeurdagen enz.
53. Natuurbeleid
Er zal gewerkt worden aan het uitbreiden van loofbestanden en houtkanten, de aanleg van poelen, het degelijk onderhoud van bestaand groen en de drastische bestrijding van ‘bospest’.
54. Groen in de dorpskern
Binnen de bebouwde omgeving wil het gemeentebeleid aandacht besteden aan voldoende kwalitatief en hoogstaand groen wat leidt tot een verzorgd uitzicht van de dorpskernen.
55. Groenplan kerkhoven
De gemeentelijke kerkhoven moeten met de nodige zorg en respect onderhouden worden en verfraaid met beperkte groenaanplantingen opgenomen in een architecturaal verantwoord groenplan.
56. Typische landschapselementen
De gemeente ijvert voor het behoud, de uitbreiding op vrijwillige basis en het onderhoud van de typische landschapselementen, zoals knotwilgen en poelen. De plaatselijke landbouwer is hierin een voorname partner.
57. Dorpskernen
Enkele concrete stimuli om deze doelstellingen te realiseren zijn het bevorderen van wonen boven winkels, het wegwerken van de leegstand en het ondersteunen van evenementen die door winkeliersverenigingen worden opgezet.
58. Landbouwontwikkelingsplan
Er zal een landbouwontwikkelingsplan uitgewerkt worden en de schepen van landbouw zal door de sector bijgestaan worden in de uitvoering ervan.
59. Uitbreiding fietsroutes
Uitbreiding van het aantal fietsroutes, betere bewegwijzering ervan en maatregelen om deze routes zo autoluw mogelijk te maken
60. Overbrenging Heemkundig Museum
Heemkundig Museum van de zolder van het gemeentehuis overbrengen naar het Karrenmuseum
61. Uitbouw Oude Pastorij
Cultureel centrum Oude Pastorij verder uitbouwen tot ontmoeting- en tentoonstellingsruimte
62. Nieuwe impuls Bosmuseum
In samenwerking met het Vlaams Gewest een nieuwe impuls geven aan het Bosmuseum
63. Grensoverschrijdende samenwerking versterken
Die grensoverschrijdende samenwerking doet zich nog op tal van andere terreinen voor, o.a. natuurbehoud, toerisme, enz. Waar we kunnen, willen we dit nog verder versterken
64. Beschikbaarheid uitvoerende mandatarissen
Het nieuwe statuut van de lokale mandataris zorgt vanaf 1 januari 2001 voor een verbetering van de sociale en financiële omkadering. Daardoor moeten de burgemeester, de schepenen en de OCMW-voorzitter voortaan meer beschikbaar zijn voor de bevolking.
65. Verstandhouding college-gemeenteraad
Een goede verstandhouding en wederzijdse erkenning van college en gemeenteraad zal bijdragen tot een waarachtige democratische beleidsvorming.
66. Administratieve vereenvoudiging
Overtollige bureaucratische formaliteiten moeten worden weggewerkt.
67. Eén-loketsysteem, bv. voor KMO’s
Om de loketfunctie in de brede betekenis zo goed mogelijk te laten verlopen zal duidelijk aangeduid worden welke ambtenaren voor welke doelgroep verantwoordelijk zijn, zodat er bijv. een één loketsysteem voor kmo’s ontstaat.
68. Professionele communicatie
Regelmatig zal het gemeentebestuur daarom op een professionele en moderne manier communiceren met de bevolking over openbare werken die uitgevoerd dienen te worden, over bepaalde wijkgebonden problemen, over belangrijke en ingrijpende plannen als het ruimtelijk structuurplan enz.
69. Voldoende motivering
De beslissingen van de gemeente zullen correct en afdoende gemotiveerd worden, en de eventuele toelichting moet ervoor zorgen dat mogelijke geschillen ingevolge het verkeerd begrijpen van een beslissing zoveel mogelijk vermeden worden.
70. Hoorzittingen en andere vormen van inspraak
De ontwikkeling van specifieke beleidspunten zal door hoorzittingen en andere vormen van inspraak omkaderd worden.
71. Informatie bij openbare werken
Bij de realisatie van openbare werken zullen de omwonenden tijdig en accuraat geïnformeerd worden.
72. Zuinig beleid
Het zuinige beleid zal verdergezet worden.
73. Afschaffing belasting reclamebladen
Daarom zal de belasting op de huis-aan-huisbladen afgeschaft worden.
BELEIDSNOTA’S
74. Gemeenteraadscommissies
De goede werking van een gemeenteraadscommissie vraagt tijd en energie.
75. Beheersovereenkomsten vzw’s
De bestaande beheersovereenkomsten moeten getoetst worden op het nakomen ervan, moeten eventueel geaccentueerd worden en daar waar géén beheersovereenkomsten bestaan moeten ze opgemaakt worden in functie van de na te streven resultaten.
76. Ander personeelsbeleid
Ons bestuur moet de nieuwe personeelsinstrumenten hanteren waarbij centraal staat: ‘leren’ en ‘motiveren’ van personeel. Enkele succesrijke elementen: aandacht voor kwaliteitszorg, projectwerk, overleg- en participatiebeleid, flexibele verloning indien mogelijk.
77. Werken met resultaten en doelstellingen
Resultaten en doelstellingen formuleren stimuleert het gericht werken waarbij de doelstellingen moeten gedragen worden door het bestuur als uitvoerend apparaat.
78. Ondernemingsraad
Het opstarten van een soort ondernemingsraad/participatieraad kan hieraan een oplossing bieden. Bedoeld wordt om een zuiver informatief orgaan op te richten met als doelstelling een betere voorbereiding en een betere organisatie van het bestaand syndicaal overlegcomité uit te bouwen. De raad dient samengesteld te worden uit een afvaardiging van werknemers van alle diensten.
79. Uitleenposten bib
het automatiseren van de uitleenposten van de bibliotheek
80. Invoering GIS
de invoering van een Geografisch Informatie Systeem. Het nieuwe decreet op de ruimtelijke ordening bepaalt o.a. dat een plannenregister en een vergunningenregister worden opgemaakt. Een koppeling van deze registers aan een GIS-systeem, waardoor beschikbare gegevens gevisualiseerd en grafisch voorgesteld kunnen worden is aangewezen.
81. Projectgerichte informatie
De informatie die tot op heden werd verstrekt, gaat over de algemene dienstverlening. Minder aandacht werd gegeven aan de projectgericht aanpak. Werden reeds sectorale brochures opgesteld, voor grotere projecten (vb. uitvoeren van kabelwerken, wegeniswerken, wijzigen van een verkeersregeling, wijziging van fiscaliteit,…) kan via bewonersbrieven of afzonderlijke brochures de bevolking geïnformeerd worden.
82. Onderzoek klantvriendelijkheid
Een onderzoek kan starten naar een nog klantvriendelijker opvang vanaf de onthaalbalie, onderzoek naar wachttijden aan loketten, mogelijke uitbreiding van dienstverlening na de kantooruren, beperking van het aantal verrichtingen dat verplicht ten gemeentehuize moet gedaan worden.
83. Instroom arbeidsmarkt
De toetreding naar de arbeidsmarkt dient te worden gestimuleerd. Verschillende actiepunten zijn hier mogelijk, zoals stageplaatsen in bedrijven coördineren, vervoerspremies uitbetalen gedurende de tewerkstelling, opvangpremie voor de kinderen, lessenreeksen organiseren,…
84. Participatie arbeidsmarkt
De kansengroepen blijven het moeilijk hebben om aan te sluiten op de arbeidsmarkt.
De lokale overheid dient hiertoe maatregelen te nemen om deze groep aan te moedigen om opnieuw mee te doen aan het arbeidsproces, door bv. trajectwerking en opleiding. Enkele ideeën: een affiche-campagne, huisbezoeken, samenwerking met interim-kantoren. Andere stimulansen om werkloosheidsval op te lossen: opvangpremie voor kinderen, vervoerspremies,…
85. Dwarsverbindingen vrije tijdsdiensten
De Koepel is een eerste aanzet tot het bekomen van dwarsverbindingen tussen diverse vrijetijdsdiensten. We denken aan cultuur (met eveneens het bibliotheekwezen en de muziekacademie), sport, jeugd en toerisme.
86. Cultuurbeleidsplan
Het gemeentebestuur neemt een coördinerende taak op in het cultuurbeleid en maakt een cultuurbeleidsplan.
87. Afstemming culturele initiatieven
Het verenigingsleven en de gemeentelijke initiatieven worden beter afgestemd op elkaar.
88. Sport-, jeugd en cultuurwijzer
De sport,-, jeugd en cultuurwijzer wordt net als de sociale kaart jaarlijks geactualiseerd en kenbaar gemaakt. Dit maakt het mogelijk om de (nieuwe) Essenaar vlotter te kunnen aansluiten bij een vereniging.
89. Culturele jaarkalender
Het gemeentebestuur maakt een (culturele) activiteitenkalender op jaarbasis om het globaal aanbod beter te kunnen afstemmen. De informatie wordt opgevraagd aan de respectievelijke raden en voor de opmaak van een jaarplanning doorgestuurd aan alle verenigingen.
90. Stimuleren gebruik Oude Pastorij
De cultuurdienst stimuleert verenigingen met een cultureel aanbod tot het gebruik van de Oude Pastorij.
91. Blinde vlekken en periodes
De stuurgroep van de culturele centra gaat op zoek naar de blinde vlekken in het culturele aanbod. Zij biedt in haar activiteiten deze kunstvormen aan en heeft daarbij oog voor kwaliteit en vernieuwing. De stuurgroep gaat op zoek naar ‘blinde periodes’ in het aanbod.
92. Centrale uitleendienst
Diverse gemeentelijk diensten houden zich bezig met de uitleen van materialen. Zij hebben eigen reglementen en administratiesystemen voor deze uitleningen. De gemeente onderzoekt de mogelijkheden van centralisatie en tracht één uitleendienst te creëren met één uniform reglement.
93. Eenvormig reglement betoelaging
In overleg met de verschillende adviesraden, betrokken bij het culturele beleid in onze gemeente zal een nieuwe poging ondernomen worden een eenvormig reglement voor de betoelaging uit te werken.
94. Uitbreiding en verjonging Cultuurraad
De cultuurraad wordt uitgebreid met vertegenwoordigers van de muziekacademie en de bibliotheek. Verder is er behoefte aan verjonging en de uitbreiding met deskundigen. De cultuurdienst heeft hier samen met de schepen van cultuur een stimulerende rol.
95. Bibliotheek : samenwerking met scholen
De bibliotheek probeert de samenwerking met de scholen te stimuleren op tal van mogelijkheden. Het aanbieden van een volledig uitgewerkt jaarprogramma voor klasbezoeken, het aanbieden van een wisselcollectie Het uitnodigen van schrijvers en illustratoren.
96. Samenwerking bib – verenigingen
De samenwerking is miniem. De bibliotheek maakt zeker niet genoeg gebruik van het rijke verenigingsleven van Essen. Contact opnemen met verenigingen. Meer promotie maken voor de bibliotheek. Onze collectie ter beschikking stellen tijdens lezingen en activiteiten. Lokalen en internet ter beschikking stellen voor eigen gebruik.
97. Informatiedoorstroming rond Silale
De gemeentelijke campagne voor Silalé (Litouwen) wordt te weinig door de bevolking gedragen. Het is belangrijk dat er een grotere informatiedoorstroming gebeurt en dat duidelijke doelstellingen worden naar voor gebracht.
98. Financieel jaaroverzicht gemeenteraadscommissies
Anderzijds doe ik ook een oproep naar alle andere commissies om een financieel jaaroverzicht uit te werken voor hun afdeling. De kosten en baten moeten zo nauwkeurig mogelijk in kaart gebracht worden.
99. Oganiseren woonoverleg
Er zijn verschillende partners actief in het lokale woonbeleid: sociale huisvestingsmaatschappijen als de Vlaamse Huivestingsmaatschappij, Ideale Woning, OCMW, Igean, Vlabo, particuliere projectontwikkelaars, Vlaams Woningfonds,..De Vlaamse Wooncode geeft de Gemeente de taak om het lokaal woonbeleid te coördineren
100. Uitbouwen woonwinkel
Daar waar nu verschillende diensten geraadpleegd worden voor het bekomen van bepaalde premies en / of tussenkomsten, is het aangewezen een informatiepunt op te zetten waar alle inlichtingen en adviezen kunnen bekomen worden en tegelijkertijd de aanvragen ingediend worden