
Wordt de Huybergsebaan een voorrangsweg ?
Gelukkig wordt er ondertussen toch niet helemaal stilgezeten. In de commissie mobiliteit werd onder meer over de aansluiting van de Middenstraat op de Kalmthoutsesteenweg en over de Huybergsebaan nagedacht.
Het stukje Middenstraat voorbij de spoorweg is erg gevaarlijk voor fietsers : de rand van de weg brokkelt af, en wie de Kalmthoutsesteenweg wil oprijden wordt bijna gedwongen van de weg af te rijden, door een stukje zand met een gevaarlijke verkeersbol in het midden ! Burgemeester Van Tichelt (CD&V) haalde aan dat het de bedoeling was om een oplossing te zoeken met het Vlaams Gewest, dat immers eigenaar is van de Kalmthoutsesteenweg. Het Gewest zou dan een rode strook kunnen aanbrengen, om zo duidelijker het fietspad aan te geven. Het Gewest treuzelt echter, en op vraag van Dirk Smout (N-VA/PLE) bevestigde de burgemeester daarom dat Essen zelf alvast de Middenstraat gaat aanpakken.
Een ander zorgenkind is de Huybergsebaan. Voor het ontbrekende fietspad wordt voorlopig geen oplossing in het vooruitzicht gesteld, maar over maatregelen om de snelheid in te perken wordt wel nagedacht. Bovendien werd in de commissie overwogen om van de Huybergsebaan een voorrangsweg te maken, om op die manier de gevaarlijke kruispunten wat overzichtelijker te maken. De “voorrang van rechts” zorgt immers regelmatig voor problemen, door de combinatie van slechte zichtbaarheid op sommige kruispunten en het feit dat veel bestuurders de Huybergsebaan als een soort natuurlijke voorrangsweg beschouwen. Philip Peeters (Groen) vreesde wel dat de snelheid dan nog omhoog zou gaan. De burgemeester antwoordde dat daarvoor dan weer andere maatregelen zullen genomen moeten worden. Wordt vervolgd…