
Verkeer en ruimtelijke ordening grootste pijnpunt
Vanop de banken van CD&V en sp.a werd het budget verdedigd, al vonden ook zij dat het hier en daar wat meer mocht zijn.
Jan Suykerbuyk (CD&V) verwees naar de resultaten van de bevolkingsenquête die de vorige week werd voorgesteld. Hij leerde daaruit dat mobiliteit en verkeersveiligheid onder druk staan, en dat er harder aan moet worden gewerkt. Hij betreurde ook dat de wijkagenten van de politie niet voldoende gekend zijn, en haalde aan dat Essen te weinig doet voor mensen met een beperking – al werd dat prompt door partijgenote Brigitte Van Aert (CD&V) ontkend. Die vond dat de Essenaren daar gewoon onvoldoende over geïnformeerd zijn. Arno Aerden (sp.a) haalde aan dat het cultuurbeleid meer middelen verdient, en bevestigde dat er in het verkeers- en ruimtelijke ordeningsbeleid een stevig tandje moet worden bijgestoken.
Schepen Brigitte Quick (CD&V) nam tenslotte de verdediging van het beleid op zich : zij had 284 beloftes geteld in het meerjarenbeleidsplan, en stelde dat het grootste deel werd uitgevoerd. Enkele projecten werden inderdaad vooruitgeschoven, zoals het fietspad langs de Huybergsebaan. En dat het zwembad “moest” gesloten worden vond ze jammer, maar volgens haar zijn de scholen nu even tevreden als voordien. Zoals verwacht werd het budget meerderheid tegen oppositie goedgekeurd.