
Tankproblemen Handicar voorbij ?
Voor de zomer kondigde het Essense gemeentebestuur een primeur aan : de nieuwe handicar zou op aardgas rijden. Milieuvriendelijk, maar niet altijd even praktisch, zo blijkt…
Zo werd er geopteerd voor een relatief kleine gastank, waardoor de actieradius van de Handicar beperkt is. Voor het vervoeren van mensen naar een wat verder gelegen bestemming volstaat een volle tank niet, zodat er onderweg bijgetankt moet worden. Maar er zijn nu eenmaal erg weinig aardgastankstations. Vaak moet er bovendien onder lage druk worden getankt, wat vele uren duurt. Ook in de gemeentelijke magazijnen werd een lagedruktank geplaatst. Maar die dient niet alleen voor de Handicar, ook de gemeentelijke diensten kochten een voertuig op aardgas. De tank vullen duurt vele uren, en er kan maar één voertuig tegelijk tanken. En de vrijwilligers van de Handicar hadden bovendien geen toegang tot de gemeentelijke magazijnen.
Liesbeth Denissen (N-VA/PLE) bracht het probleem al aan in de OCMW-raad, en Guy Van den Broeck (N-VA/PLE) herhaalde de vragen nog eens in de gemeenteraad. OCMW-voorzitster Imelda Schrauwen (CD&V) antwoordde dat de vrijwilligers een toegangsbadge voor de magazijnen zullen krijgen, zodat het tanken vlotter zal verlopen. Bovendien wees ze erop dat er verschillende nieuwe aardgastankstations in de omliggende gemeenten gepland zijn. Of de vaudeville daarmee voorbij is, is nog maar de vraag. Want zelfs in de rangen van het schepencollege werd gemompeld dat men misschien beter twee keer had nagedacht : een gasvoertuig is goed en wel, maar de Handicar is wellicht niet de meest geschikte toepassing daarvoor…