Schampschot
In het laatste stuk van Scham (voorheen Kleine Horendonk) tot aan de Nederlandse grens bedraagt de maximumsnelheid 90 km/u. Die is veel te hoog, vonden Tom Bevers (N-VA/PLE) en Kevin Ooye (N-VA/PLE) die een voorstel indienden om de zone-50 uit te breiden tot aan het kruispunt met de Ellewaardweg in Nederland, een verschuiving van enkele honderden meters.
Ooye legde uit dat heel wat fietsers gebruik maken van deze weg, die de knooppuntenroutes van de provincies Antwerpen en Noord-Brabant verbindt. 90 leek hem daarom onverantwoord snel, ook al omdat de zichtbaarheid er beperkt is. Burgemeester Van Tichelt (CD&V) antwoordde dat de snelheidsmeting die de politie had uitgevoerd aan de overgang tussen de zones-50 en -90 een gemiddelde snelheid opleverde die net beneden 50 km/u lag. Dat leek hem aanvaardbaar, en bovendien vond hij dat een zone-50 hier zou betekenen dat er op heel veel plaatsen in Essen een snelheidsbeperking zou moeten komen. Wel meldde hij dat in het kader van het op te maken mobiliteitsplan 70 km/u in principe de maximumsnelheid op alle gemeentewegen zou worden. Bevers interpreteerde de snelheidsmeting anders : die vond plaats in een relatief gevaarlijke bocht, en hij zag dus alle reden om aan te nemen dat er verderop veel sneller wordt gereden. Daar kon Van Tichelt wel inkomen, zodat werd besloten eerst een nieuwe meting door te voeren. Bevers vroeg om die in de zomermaanden te organiseren, zodat er meteen een goed beeld is van het fietsverkeer. Wordt vervolgd…