Parkeerlast
In het industrieterrein De Rijkmaker staan ’s nachts vaak geparkeerde vrachtwagens, waarin chauffeurs de nacht doorbrengen. Katrien Somers (N-VA/PLE) en Tom Bevers (N-VA/PLE) stelden aan de raad voor om een volwaardige parking voor hen te voorzien.
Bevers legde uit dat in het mobiliteitsplan een aantal vrachtwagenparkings werden aangeduid, maar dat daarbij enkel werd gedacht aan chauffeurs die in Essen wonen. Daarnaast komen in Rijkmaker ook heel wat buitenlandse chauffeurs, die vaak in hun vrachtwagen moeten overnachten. Bevers stelde daarom voor om voor hen een volwaardige parking in te richten, met enkele toiletten, een douche, een afwasbak… Op die manier worden ze van de straat gehaald. Ze worden ook samengebracht, zodat eventuele controle eenvoudiger is. Het industrieterrein wordt aantrekkelijker gemaakt, de chauffeurs zijn beter uitgerust en rijden dus veiliger, en Essen zet zichzelf opnieuw als gastvrije gemeente op de kaart.
Burgemeester Van Tichelt (CD&V) reageerde sceptisch. Hij erkende het probleem, maar vermoedde dat de meeste chauffeurs omwille van de wetgeving op de rij- en rusttijden niet zomaar enkele honderden meters naar een parking zouden willen rijden. Hij stelde voor om het voorstel verder te onderzoeken, onder meer in het kader van het vooropgestelde parkmanagement voor Rijkmaker. Zowel Dirk Smout (N-VA/PLE) als Ludo Elemans (VB) trokken de argumentatie van Van Tichelt in twijfel : ons land scoort zeer slecht op het vlak van parkings, en de wetgeving verhindert niet dat er gebruik van zou worden gemaakt. Wellicht is hierover het laatste woord dus nog niet gezegd.