
Nog meer zwaar verkeer op Over d’Aa ?
Het bestemmingsplan (RUP) voor de terreinen van Sany Logistics aan Over d’Aa werd op vraag van Tom Bevers (N-VA/PLE) enkele maanden geleden even in de koelkast gelegd om de gevolgen voor de mobiliteit beter te bestuderen. De resultaten van de verkeerstelling zijn nu bekend.
De bedoeling van het bestemmingsplan is om een gedeelte van de terreinen van Sany Logistics (waar voorheen DHL was gevestigd) om te vormen tot een KMO-zone waar andere bedrijven zouden terechtkunnen. Bij de bespreking van de plannen in de commissie ruimtelijke ordening in januari wees vooral Tom Bevers (N-VA/PLE) erop dat er onvoldoende rekening was gehouden met het mobiliteitsaspect : in de plannen werd uitgerekend hoeveel vrachtwagenverkeer te verwachten was, en vervolgens werd besloten dat Over d’Aa dat volume theoretisch zou moeten aankunnen. Bevers vroeg om op basis van reële cijfers te werken : Over d’Aa moet nu al veel zwaar verkeer slikken. Hij kreeg steun van Kevin Ooye (N-VA/PLE) en Vic De Backer (Open Vld), en vanop de publieksbanken ook van enkele buurtbewoners waaronder N-VA/PLE-bestuurslid Swa Vandersanden. Zodat besloten werd om eerst een verkeerstelling te laten maken.
In de commissie mobiliteit stelde burgemeester Van Tichelt (CD&V) de resultaten van de telling voor : daarbij werd gedurende een week zowel vóór als voorbij het bedrijf gemeten. In de eerste plaats blijkt Sany nu reeds 34 vrachtwagenbewegingen per etmaal méér te veroorzaken dan het bedrijf in de plannen aangaf. Tegelijk blijkt ook dat Over d’Aa bijna 1.000 zware voertuigen per week moet slikken. Met de gegevens zullen de plannen nu opnieuw worden overwogen. Bevers blijft er alvast van overtuigd dat Over d’Aa niet geschikt is om zoveel zwaar verkeer te verwerken en dat beter een andere bestemming voor het terrein kan worden gezocht.