Niet doorgedreven
Om de klachten van de inwoners van de Velodreef aan te pakken, dienden N-VA/PLE en Groen! een voorstel in. De gemeenteraad besloot om de burgemeester tijdens de zomermaanden eerst de kans te geven zelf een oplossing te zoeken.
De Velodreef beroert al een tijdje de Heikantse gemoederen. Sinds de heraanleg in 2005 klagen de inwoners over geluidsoverlast en overdreven snelheid. Ze dienden petities in, maakten een DVD en lieten een geluidsmeting uitvoeren. Op vraag van N-VA/PLE werden ze in april gehoord in de commissievergadering “openbare infrastructuur”, en ook tijdens de recente buurtinfoavond in Heikant kwam hun verhaal ruim aan bod. De burgemeester kondigde daarbij aan dat hij in overleg met de inwoners naar een oplossing wilde zoeken. Dirk Smout (N-VA/PLE) plaatste het voorstel dan ook in dat licht : het reikt een aantal pistes aan om de problemen aan te pakken : snelheidsremmende maatregelen, verwijdering van de “varkensruggen” en een onderzoek naar de geluidsoverlast. Burgemeester Van Tichelt (CD&V) repliceerde dat er inderdaad maatregelen moeten komen om de snelheid te verminderen. Daarover werd een advies gevraagd aan de technische dienst en aan de politie. Hij zelf dacht alvast aan beperkte maatregelen zoals hagen die de weg visueel wat versmallen. Het geluidsprobleem moet volgens hem bovendien ook worden aangepakt door de snelheid te verminderen. Het probleem is ontstaan doordat de kasseien te strak ingebed werden bij de heraanleg, maar ze opnieuw uitbreken is geen optie. Een nieuw onderzoek is ook niet nodig, want de situatie is volgens hem voldoende bekend. Hij kondigde aan te zullen samenwerken met de bewoners, maar wist vooraf dat nooit iedereen volledig tevreden zal kunnen zijn.
Philip Peeters (Groen!) drong aan om het dossier ook op langere termijn te bekijken. Zo moet in het kader van het mobiliteitsplan nagedacht worden over de verschillende ontsluitingswegen in Heikant. Bovendien moet het mobiliteitsvraagstuk ook samen worden bekeken met ondermeer de mogelijke heraanleg van de riolering. Van Tichelt antwoordde dat er in het mobiliteitsplan inderdaad moet worden bekeken hoe het verkeer van en naar Heikant het best wordt geleid. Maar de Velodreef staat zeker niet hoog op zijn lijstje van heraan te leggen wegen. Peeters vroeg nog tegen wanneer het denkwerk over de snelheidsremmende maatregelen zal worden afgerond. Van Tichelt stelde dat dit tegen augustus of september moet kunnen, en Peeters meldde dat Groen! en N-VA/PLE dan opnieuw een voorstel zullen indienen als de ingrepen te beperkt blijven.