
Maststraat wordt fietsstraat
Het eerste deel van de Maststraat, van de Moerkantsebaan tot aan de Epicealaan, wordt een fietsstraat. Dat is een straat waar auto’s de fietsers niet mogen voorbijsteken.
Vanuit de Potlodenschool kwam de vraag om de verkeersveiligheid in de Maststraat te verbeteren. De keuze viel op een fietsstraat, omdat die niet enkel de veiligheid voor fietsers vergroot, maar ook het autoverkeer afremt. Auto’s moeten er immers achter de fietsers blijven. Na een eerste bespreking in de commissie Infrastructuur & Verkeer keurde de gemeenteraad het plan goed. Dat gebeurde niet zonder discussie. Zo werd de vraag gesteld waarom niet de hele Maststraat als fietsstraat wordt ingericht, en of er wel genoeg fietsers in de straat komen. Schepen Brigitte Quick (CD&V) lichtte toe dat het best is als autobestuurders het “einde” van de fietsstraat duidelijk kunnen zien, en gaf aan dat de aanleg van een fietsstraat ongetwijfeld ook nieuwe fietsers zal aantrekken.
Geert Vandekeybus (N-VA/PLE) verwelkomde de fietsstraat, maar vroeg ook om de snelle uitwerking van een volledig mobiliteits- en circulatieplan voor Essen, zodat er aaneengesloten fietsroutes ontstaan. Quick gaf aan dat de straat opnieuw geasfalteerd moet worden, zodat de gelegenheid te baat wordt genomen om ze meteen in rode asfalt uit te voeren. Joris Brosens (N-VA/PLE) vroeg in hetzelfde kader nog om duidelijke criteria uit te werken waaraan nieuwe fietsstraten moeten voldoen. En Guy Van den Broek (N-VA/PLE) vroeg om ervoor te zorgen dat zowel schoolkinderen als automobilisten voldoende uitleg krijgen over wat er wel en niet mag in een fietsstraat.