Laag voor laag
Wie vindt dat Essen meer moet investeren, kijkt in de eerste plaats naar wegen en fietspaden. De oppositie deed heel wat concrete suggesties, enkele wisten het schepencollege en de meerderheidspartijen zelfs te overtuigen.
Dirk Smout (N-VA/PLE) haalde één van zijn stokpaardjes aan : er worden heel wat kredieten voorzien voor onderhoud en herstelling van de openbare infrastructuur, maar daar wordt nooit een concrete planning aan toegevoegd. Zo wordt de kar voor het paard gespannen : pas halfweg het nieuwe jaar zal kunnen worden vastgesteld of er wel genoeg geld is om de werken uit te voeren die moeten gebeuren. Schepen Frans Schrauwen (CD&V) gaf hem na meer dan tien jaar aandringen gelijk : er moet een lange termijnplanning komen. Alleen kan dat niet meer vóór Nieuwjaar, maar pas tegen het budget voor 2012. Dat vond Smout nogal laat, maar burgemeester Van Tichelt (CD&V) wist hem te overtuigen met de toezegging dat er tussentijds zou worden teruggekoppeld. Kevin Ooye (N-VA/PLE) vroeg ook om alvast extra geld uit te trekken, omdat de wegen het voorbije jaar erg hebben geleden onder het winterweer maar hij kreeg geen gehoor. Hetzelfde lot wachtte Geert Vandekeybus (N-VA/PLE) die specifiek voor de weekendzone extra middelen voor het wegenonderhoud vroeg.
Zowel Ooye als Philip Peeters (Groen!) hadden de toestand in de Nolsebaan/Velodreef bekeken, aan de kant van de weekendzone. Daarvoor wordt een overlaging aangekondigd, en die is broodnodig. Maar eigenlijk zou een volledige heraanleg wenselijk zijn. Ooye stelde voor om dat onmiddellijk aan te pakken, Peeters pleitte ervoor om tegelijk met de overlaging het studiewerk voor latere plannen te starten. Frans Schrauwen (CD&V) volgde Peeters, en het Groen!-amendement hierover werd door de hele raad goedgekeurd.