
Hoe zal Sint-Jansstraat vernieuwd worden ?
De vernieuwing van de Sint-Jansstraat werd nog niet besproken in de gemeenteraad, maar wel al in de raadscommissie openbare infrastructuur. Daar bracht N-VA/PLE alvast een aantal voorstellen aan, maar ook uw mening is belangrijk !
Op de commissie werd het ontwerp van IGEAN voor een vernieuwde dorpskern Wildert besproken. N-VA/PLE had de plannen op voorhand met een verkeersdeskundige doorgenomen, zodat Bob Konings (N-VA/PLE) en Dirk Smout (N-VA/PLE) een reeks suggesties en aanpassingen konden voorleggen. Zo pleit N-VA/PLE ervoor om het kruispunt van de Sint-Jansstraat met de Elf Novemberstraat en ook het kruispunt met de Middenstraat mee op te nemen in de herinrichting, wat nu niet het geval is. Hierdoor kunnen de zogenaamde toegangspoorten tot de dorpskern meteen ook op een verhoogd plateau aangelegd worden. Het zou volgens N-VA/PLE bovendien beter zijn om de breedte van de rijweg te herleiden van 6 naar 5 meter 25, wat beter past bij gemengd verkeer en het “STOP”-principe dat voorrang geeft aan de zwakke weggebruiker. Ook de aansluiting van de Beylestraat kan versmald worden naar 5 meter, wat logischer is voor een lokale weg.
Omdat bij een gelijkvloerse inrichting (rijweg en voetpaden op dezelfde hoogte) auto’s overal mogen parkeren, ook buiten de parkeervakken, is het bovendien beter om de voetpaden iets hoger aan te leggen dan de rijweg. De obstakelvrije zone, die moet vermijden dat fietsers in aanraking komen met geparkeerde wagens, moet volgens N-VA/PLE tenslotte aangelegd worden tussen de parkeerstrook en de fietssuggestiestrook (en niet tussen de parkeerstrook en het voetpad zoals voorgesteld). Op die manier kan het voetpad ook 30 cm breder gemaakt worden.
Ook u kan opmerkingen en suggesties indienen in de infocontainer recht over de kerk van Wildert, of via de website van de gemeente.