Gemobiliseerd
Het nieuwe mobiliteitsplan werd definitief goedgekeurd, al blijft het gevoel hangen dat het voor nogal wat problemen geen oplossing biedt.
De gemeenteraad had in het voorjaar het aangepaste mobiliteitsplan goedgekeurd, en ook op provinciaal niveau werd het plan nu aanvaard. De raad kreeg het nu opnieuw voorgeschoteld en kon enkel nog “ja” of “neen” zeggen : wijzigingen waren niet meer mogelijk. Burgemeester Van Tichelt (CD&V) haalde aan dat Essen als eerste gemeente in de provincie zijn plan rond heeft. Het legt de grote lijnen vast, en heel wat zaken moeten nog gedetailleerd worden uitgewerkt, zoals de fiets- en voetpaden en de indeling van heel Essen in zones 30-50-70. Hij herhaalde ook dat voor de ontsluiting van Heikant via de aanleg van een “missing link” tussen Heikantstraat en Spijker en de ondertunneling van de spoorwegovergang een realistische keuze was gemaakt.
Bij dat laatste kon Katrien Somers (N-VA/PLE) zich alvast niet aansluiten. Zij vond dat onvoldoende naar alternatieven voor de tunnel was gekeken, en vroeg zich ook af of er niet heel wat extra verkeer door de dorpskom van Heikant zou worden geleid. Ook Philip Peeters (Groen!) sloot zich bij de kritiek aan : wie naar Hoek wil, gaat in de toekomst dwars door Heikant rijden. Hij vond verder dat er te weinig zones-30 werden voorzien. Geert Vandekeybus (N-VA/PLE) had nog vragen bij de keuze van Steenovenstraat als ontsluitingsweg, en Kevin Ooye (N-VA/PLE) miste een fietspad langs de Postbaan en een oplossing voor het vrachtverkeer in Over d’Aa. Dirk Smout (N-VA/PLE) betreurde tenslotte dat er in het plan geen duidelijker kader voor het hele gebied van aan het station tot voorbij de Kiekenhoeve wordt uitgetekend.