Geen klachten over werking gemeentebestuur
Elk jaar wordt door de communicatiedienst een rapport gemaakt over de klachten die bij het gemeentebestuur binnen komen. In 2013 waren er drie, in 2014 kwam er zelfs geen enkele klacht.
Wel komen er jaarlijks een vierhonderdtal meldingen van allerlei problemen, maar van een klacht is voor de gemeentelijke diensten pas sprake als de burger zich onbehoorlijk behandeld voelt. En dat soort klachten zijn er blijkbaar zo goed als nooit. In 2013 waren er drie : in één geval bleek dat de betrokkene niet goed op de hoogte was van de geldende regels, in nog een ander geval bleek de burger zich zelf te hebben vergist. En één keer kon niet uitgemaakt worden wie gelijk had, zodat het gemeentebestuur aan de betrokkene het voordeel van de twijfel gaf (en een factuur kwijtschold). In 2014 vond geen enkele Essenaar dat het gemeentebestuur in de fout was gegaan.
Dat vond Tom Bevers (N-VA/PLE) toch wel vreemd. Hij vermoedde dat de definitie van een klacht veel te streng is, en dat er daarom weinig klachten aan het licht komen. Dat is jammer, want uit klachten kan een gemeentebestuur veel leren : het zijn gratis adviezen. Hij haalde aan dat hij van een aantal Essenaren kopies van e-mails had gekregen, die volgens hem wel degelijk klachten bevatten. Burgemeester Van Tichelt (CD&V) antwoordde dat er discussie mogelijk is, maar dat uiteraard ook de 400 meldingen ernstig worden genomen door het gemeentebestuur.