Eco-logisch
Er wordt gewerkt aan een nieuw sociaal-economisch streekpact voor het arrondissement Antwerpen, en de ontwerptekst van het streekplatform Resoc daarvoor werd aan de gemeenteraad voorgelegd. Die vond vooral dat spoorlijn 12 en het bijhorende fietspad, de band met Nederland, duurzame energie en de landbouw te weinig aandacht krijgen in de voorgestelde tekst.
Tom Bevers (N-VA/PLE) noemde de voorgestelde tekst een goede basis, maar betreurde het ontbreken van duidelijk becijferde doelstellingen op het vlak van werkgelegenheid, armoede, innovatie en CO2-uitstoot. Bovendien vond hij in het lijstje van strategische mobiliteitsprojecten Lijn 12 niet terug, en heeft de tekst volgens hem te weinig aandacht voor het gebruik van duurzame energie en voor de band van het Resoc-gebied met Nederland (bijvoorbeeld in het kader van de plannen rond Maintenance Valley in Woensdrecht). Bovendien wordt er wel voor een innovatieve economie gekozen, maar wordt die lijn niet duidelijk doorgetrokken : de tekst zou beter vermelden dat de Antwerpse automobielindustrie in de toekomst “groener” georiënteerd moet worden om te kunnen overleven. Ook het niet-vermelden van de plaats van de landbouw in het economisch weefsel rond Antwerpen vond Bevers vreemd.
Philip Peeters (Groen!) had soortgelijke opmerkingen : Lijn 12 moet aandacht krijgen, in relatie tot de toekomst van goederenlijn 11 en ook van de voorziene fietsverbinding naar Antwerpen. Vanop de CD&V-banken werd nog gewezen op de noodzaak om de KMO-terreinen over de hele streek te verspreiden, waarbij ook Open Vld zich aansloot. Burgemeester Van Tichelt (CD&V) besloot dat de grensproblematiek, Lijn 12, de vraag naar duurzame energie en de plaats van de landbouw door Essen verder in het debat zouden worden ingebracht. Na wat discussie werd daar ook de noodzaak van een vergroening van de autosector aan toegevoegd.