Essen twijfelt over verkeersveiligheid
Tijdens de gemeenteraad van februari werden op aangeven van oppositiepartij N-VA/PLE verschillende voorstellen besproken om het verkeer in de grensgemeente veiliger te maken. Concrete oplossingen kwamen vooralsnog niet uit de bus, al ziet het er wel naar uit dat de talrijke fietsers die langs Steenpaal en Heiblok rijden de auto’s binnenkort wat minder snel voorbij zullen zien razen.
Dirk Smout en Kevin Ooye hadden vastgesteld dat in Steenpaal en grote delen van Heiblok 90 km/u mag worden gereden. Een verkeerstelling had bovendien uitgewezen dat sommige bestuurders die snelheid ook effectief halen. Heiblok wordt intensief gebruikt als “sluipweg” richting Nederland, maar het is ook een knooppunt waar verschillende fietsroutes samenkomen.
In alle omliggende wegen ligt de maximumsnelheid lager. N-VA/PLE stelde daarom voor om ook op deze smalle landelijke wegen een snelheidsbeperking tot 50 km/u in te voeren. Burgemeester Van Tichelt (CD&V) kondigde aan dat Essen heel binnenkort in aaneengesloten snelheidszones wordt ingedeeld, waarbij ook met het fietsverkeer rekening zal worden gehouden.
Geen spiegel op het kruispunt van Stationsstraat en Kloosterstraat
Vanuit de Kloosterstraat de Stationsstraat inrijden in de richting van de kerk is geen gemakkelijke opgave. Om te zien of er verkeer aankomt, moet men bijna halfweg het kruispunt oprijden. Als er dan ook daadwerkelijk een tegenligger opduikt, zit er niets anders op dan een eindje achteruit te rijden. Alleen de reflectie in enkele winkelruiten biedt aan de automobilist enig houvast.
Tom Bevers en Dirk Smout pleitten daarom voor een verkeersspiegel, zoals er overigens gedurende vele jaren één op dit kruispunt heeft gestaan. Ook de politie had in een advies aangegeven dat een spiegel weliswaar niet altijd de beste oplossing is, maar hier wel zou kunnen bijdragen aan een veiliger verkeer. Maar het schepencollege (CD&V en sp.a) in Essen is gekant tegen spiegels – al werden er elders in de gemeente wel hier en daar geplaatst. Omdat het college ook geen alternatieve oplossing aanbood, liet Dirk Smout dan maar stemmen. De spiegel kreeg de steun van N-VA/PLE, Open Vld en VB. Dat volstond niet, zodat het kruispunt blijft zoals het is.
Oplossing voor Achterstraat in de maak ?
Uit een telling in 2009 bleek dat er elke week 5.500 voertuigen door de Achterstraat in Wildert rijden. De helft houdt zich daarbij niet aan de maximumsnelheid van 50 km/u. Naar aanleiding van die telling werden maatregelen in het vooruitzicht gesteld, maar daar kwam vooralsnog niets van. Geert Vandekeybus en Katrien Somers stelden daarom aan de gemeenteraad voor om de knoop door te hakken : aan de fietsdoorsteek naar de Kortestraat kan een verkeersplateau worden aangelegd, en ook een verbod op zwaar verkeer kan de Achterstraat veiliger maken.
De burgemeester bevestigde het probleem, maar wilde over de mogelijke oplossingen nog even nadenken en met de politie overleggen. Hij dacht eerder aan een autosluis dan aan een verhoogd plateau, omdat heel wat wagens daar al bij al maar weinig door worden afgeremd. N-VA/PLE kreeg de belofte dat er de komende maanden concrete beslissingen worden genomen en stelde daar nauwgezet op te zullen toezien.