Essen pakt onveilige Vaartstraat aan
De Vaartstraat in Essen is te smal. Dat veroorzaakt verkeersproblemen, en ook noodhulp wordt erdoor bemoeilijkt. Op voorstel van Kevin Ooye en Dirk Smout (N-VA/PLE) gaf de gemeenteraad de opdracht aan het schepencollege om tegen juni 2011 een plan voor te leggen.
De inrichting van het stuk Vaartstraat aan basisschool Sint-Vincentius roept al langer vragen op. “De weg is zo smal dat auto’s en fietsers langs elkaar moeten slalommen,” legt Ooye uit “en een wagen die de straat inrijdt en op een tegenligger stuit, moet terug achteruit de drukke Over d’Aa inrijden !”. Eerder dit jaar bleek ook al dat de brandweer de straat niet in kan.
Een oplossing ligt evenwel niet voor de hand. De parkeerplaatsen moeten behouden blijven, want de buurtbewoners kunnen niet zomaar ergens anders terecht. De Vaart overwelven lijkt logisch, maar het gaat om een provinciale waterloop en het provinciebestuur wil die niet zomaar ingebuisd zien.
Oever rechttrekken of eenrichtingsverkeer ?
Toch ziet Smout oplossingen : “De talud van de Vaart helt vrij sterk af. Wellicht kan die worden rechtgetrokken. Hierdoor komt er voldoende extra ruimte vrij, zodat er plaats is voor een voetpad, een parkeerstrook, autoverkeer en een fietspad. Dat fietspad kan dan aansluiten op het bestaande fietspad richting Heiblok.”
Burgemeester Van Tichelt (CD&V) bleek daarover minder optimistisch. Uit de eerste contacten met het provinciebestuur leerde hij dat overleg weliswaar mogelijk is, maar dat er niet zoveel aan de Vaart kan gebeuren. Mogelijk moeten andere oplossingen overwogen worden, zoals een eenrichtingsverkeer instellen.
De burgemeester erkende wel het probleem. Het voorstel van N-VA/PLE dat unaniem werd goedgekeurd legt daarom aan het schepencollege op om tegen volgend voorjaar een plan uit te werken.